Många bilars tjänstevikt är i verkligheten mycket högre än den siffra tillverkaren angett till Transportstyrelsen. Förutom att det påverkar bilens uppträdande vid exempelvis en undanmanöver (Jeep Grand Cherokee Overland) betyder det att du som bilägare kan få dryga böter.

En personbils tillåtna maxlast står alltid angiven i bilens registreringsbevis från Transportstyrelsen. Men som i fallet med Jeep Grand Cherokee (se misslyckandet på film här) går det inte alltid att lita på de siffror biltillverkarna försett Transportstyrelsen med. Det kan leda till förödande konsekvenser – som tydligt framgår av Jeep Grand Cherokees livsfarliga uppträdande vid en undanmanöver.
Nu var det inte enbart övervikten på 158 kilo som gjorde att Jeep Grand Cherokee gick upp på två hjul i älgtestet i låga 63,5 km/h utan även det dåliga antisladd- och antivältsystemet.
BMW 525d Touring som testades i samma nummer hade en verklig tjänstevikt på 1 948 kilo mot i registreringsbeviset angivna 1 825. BMW:n klarar dock undanmanövern trots övervikten.
För att få ett typgodkännande till Europa måste bilen genomgå en omfattande besiktning på specialverkstäder som godkänts av EU. När en bil får sitt helfordonsgodkännande i ett EU-land gäller godkännandet i hela EU. Uppgifter om tjänste- och totalvikt samt maxlast tillhandahålls av tillverkarna själva, i ett så kallad CoC (Certificate of Conformity), vilka sedan gäller som grund för det svenska registreringsbeviset.

Enligt Lars Rask, handläggare på Transportstyrelsen, är fiffel med siffror ett ganska vanligt förekommande fenomen bland biltillverkarna, vilket ger bättre förbrukningssiffror och prestanda. Baksidan är att bilens typgodkännande ger helt felaktiga uppgifter om hur mycket last man som bilförare får ta med sig i bilen.
– Det händer att man skruvar ur utrustning som luftkonditionering och servostyrning för att få ner bilens vikt. Det kan skilja sig ganska mycket när bilen sedan har all utrustning installerad, ibland uppåt 100 kilo.
Sommaren 2008 uppmärksammade Teknikens Värld att en Volvo V70 2,0 vägde hela 180 kilo mer än vad Volvo hade uppgett till dåvarande Vägverket vid helbilsgodkännandet. Uppgiven tjänstevikt var 1 670 kilo, men en krönt våg visade 1 850 kilo vilket gjorde att bilen blev olaglig att köra om man packade den full med maxlasten 600 kilo. Sveriges mest sålda bil kunde alltså vara olaglig. I undanmanöverprovet hade V70 dock inte problem att hantera den extra lasten men det ändrade inte faktum: fullastad var V70 olaglig att framföra.
Efter påpekandet ändrade Volvo sina rutiner. Avvikelsen kunde tidigare vara så mycket som 180 kilo medan det nu inte ska skilja med än +/- 20 kilo. Vikten som står i registreringsbeviset för en Volvo är ett medeltal mellan högsta och lägsta teoretiska vikt på bilmodellen.
– Det här blev ett tydligt problem som synliggjordes för oss 2008. Vi satte igång ett förhållandevis stort arbete där vi bland annat tittade på konkurrenter och kollegor i Tyskland som hade bättre rutiner. Vi lärde oss att göra rätt, men det är fortfarande så att lagstiftningen ger utrymme för olika sätt att bearbeta viktuppgifterna, säger Volvos presschef Bo Larsen.

Om polisen misstänker att ett fordon är överlastat får det följa med till en fordonsvåg där det vägs. Om det då visar sig att maxlasten överskrids delas böter ut på plats. Det är alltså du som fordonsförare är skyldig till att ha lastat bilen för tungt, oavsett om du har lastat enligt uppgifterna från Transportstyrelsen och tillverkaren. Som lagen är skriven i dagsläget blir biltillverkarens slarv ditt ansvar.

Fakta: Viktfusket

Övervikt är inte ovanligt. Teknikens Värld väger alltid testbilarna och jämför den verkliga vikten med den uppgivna tjänstevikten. Så här mycket, och lite, skiljer det på ett urval av testbilar.

Uppgiven tjänstevikt och verklig vikt på testbilar 2012.

Bilmodell Uppgiven tjänstevikt (kg) Verklig vikt (kg)
Renault Megane 1,5 dCi ST 1 360–1 490 +130
BMW 520d Touring 1 825–1 948 +123
Dacia Duster 1,5 dCi 1 369–1 483 +114
Mercedes E 220 CDI 1 845–1 958 +113
Ford Mondeo 1,6 TDCi 1 570–1 681 +111
BMW 118d 1 395–1 488 +93
Volkswagen Golf TDI 105 Variant 1 452–1 542 +90
Seat Alhambra 2,0 TDI 4×4 1 942–2 022 +80
Audi A4 2,0 TDI e Avant 1 610–1 683 +73
Chevrolet Volt 1 734–1 806 +72
Kia Cee’d 1,6 CRDi SW 1 425–1 481 +56
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 2 347–2 399 +52
Volvo V40 D4 1 573–1 621 +48
Volvo V70 DRIVe 1 714–1 754 +40
Skoda Superb TDI 170 Combi 1 615–1 652 +37
Volkswagen Passat 2,0 TDI Variant 1 571–1 608 +37
Volvo V50 DRIVe 1 502–1 535 +33
Ford Focus 2,0 TDCi 1 547–1 573 +26
Volvo V60 DRIVe 1 645–1 660 +15
Subaru Legacy 2,0D Station 1 639–1 644 +5
Toyota Prius 1 495–1 491 -4
Nissan Juke 1,6 DiG-T 1 395–1 373 -22
Honda Jazz Hybrid 1 258–1 236 -22
Renault Laguna 1,5 dCi ST 1 595–1 565 -30
Citroën C5 e-HDI 110 Tourer 1 745–1 646 -99

Fakta: Så står det i lagboken

Tjänstevikten för ett fordon är den sammanlagda vikten i fullt körklart skick med det tyngsta karosseriet som hör till. Tjänstevikten innefattar alltså även verktyg, eventuellt reservhjul, bränsle, vätskor samt föraren som antas väga 75 kilo. När totalvikten (tjänstevikt+maxlast) överskrids blir fordonet olagligt att framföra på allmän väg. Den överskjutande vikten räknas om till en procentsats i förhållande till maxlasten. Ett bötesbelopp på 2 000 kronor utfärdas om överlasten är upp till 20 procent. Om överlasten är mellan 21-30 procent blir bötesbeloppet 2 500 kronor och fortsatt färd förbjuds. Om man har lastat så pass mycket att överlasten är 50 procent lämnas ärendet till åklagare då det kan rubriceras som vårdslöshet i trafik.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer