Dyr, billig, mitt emellan?

Test av Daewoo Nubira 1,8 SX, Skoda Octavia 1,6 FSI och Volvo S40 1,8

Daewoo Nubira 1,8 SX

Skenbart modern

För den som har andra intressen i livet än bilar kanske Nubira kan vara något. Man åker hyggligt och har gott om plats, motorn är riktigt kul. Men det låga priset rättfärdigar inte bristerna på väsentlig säkerhetsutrustning.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/ slag 81,6/86,0 mm, volym 1799 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 37,3 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare. Fram undre triangel-länkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Hjul
Fälg 6 tum stål, däck 195/55 VR16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 450, bredd 173, höjd 145, spårvidd fram/bak 148/148. Tjänstevikt 1290, maxlast 410, taklast 75. Släpvikt 1100, släpvikt på B-kort 1290 (obromsat släp 550). Tank 60 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 89 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 5 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 194 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 44,1 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,85 l/mil

Volvo S40 1,8

Svensk trängselavgift

Lyckat gifte Volvo-Ford. 1,8-motorn skottar på bra och lämnar extremt lite avgaser. Bilen i sig är välgjord och svenskt genomtänkt i det mesta. Priset antyder en större klass (vänta på 1,6:an), utrymmena en mindre.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 33,5 km/h.

Styrning
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak dubbla längs- och tvärlänkar.

Hjul
Fälg 6 tum stål, däck 195/65 VR15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 447, bredd 177, höjd 145, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1360, maxlast 490, taklast 75. Släpvikt 1300, släpvikt på B-kort 1360 (obromsat släp 700). Tank 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 66 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 38,3 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,77 l/mil


Skoda Octavia 1,6 FSI

Världens bästa folkvagn

En mycket hård nöt för konkurrenterna, Volvo och Golf inte minst. Utrymmen och köregenskaper är toppen. Priset har ökat, men den redan välutrustade Octavia ”Ambiente” är bara 4000 kronor dyrare än Peugeot och en bättre bi

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: Uppgift saknas.

Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangel-länkar, bak dubbla längs- och tvärlänkar.

Hjul
Fälg 6 tum lättmetall, däck 205/55 WR16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 457, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1410, maxlast 520, taklast 75. Släpvikt 1200, släpvikt på B-kort 1410 (obromsat släp 600). Tank 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 68 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 198 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 38,2 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,74 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer