e-Kübel, e-Karmann och e-Beetle – Volkswagen skyddar nya modellnamn

Ska Volkswagen släppa en rad klassiska modeller i ny, elektrisk tappning? Man kan ju fråga sig vad som är på gång i och med att biltillverkaren har registrerat namnen e-Beetle, e-Kübel, e-Karmann, e-Golf Classic och e-Samba.

Det hör inte till ovanligheterna att biltillverkare varumärkesregistrerar en rad olika namn som skulle passa framtida bilmodeller. Ibland får vi se namnen pryda en bil i framtiden, men många gånger leder en registrering inte till något alls utöver själva skyddet.
Så vad Volkswagen har för tankar när de i Europa har registrerat e-Beetle, e-Kübel, e-Karmann, e-Golf Classic och e-Samba vet vi ärligt talat inte.

Namnet e-Beetle känns ju inte helt omöjligt som något som ska pryda en framtida elektriska ”Bubbla”. Volkswagens koncernchef Herbert Diess har ju en gång i tiden luftat denna möjlighet. E-Samba låter inte heller ogenomförbart med tanke på att det ska komma en elektrisk buss från Volkswagen, ID.Buzz heter den för tillfället. Samtidigt vore det kanske en aning märkligt att frångå inledd ID-namnstrategi.

Volkswagen e-Käfer

Foto: Kai-Uwe Knoth

Volkswagen Typ 1 har redan blivit elkonverterad tack vare tyska företaget eClassics. Med delar hämtade enbart från Volkswagens hyllor, till exempel elmotor från e-Up, har man skapat modellen e-Käfer. Priset? Över en miljon kronor.

En ny Volkswagen Karmann Ghia hade världen förmodligen inte varit ledsen över att se, i elektriskt utförande. Men sannolikheten är inte hög, i stället misstänker vi att det kan röra sig om elkonvertering av de gamla ikonerna, så som vi redan sett i form av e-Käfer (Bubblan). Vår misstanke förstärks i och med namnet e-Golf Classic, tillägget ”Classic” är något man inte låter pryda en nyutvecklad bil.

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen på väg tillbaka i elektriskt utförande…

e-Kübel väntade vi oss inte att få se bland de registrerade modellbeteckningarna. ”Kübel” kommer från modellen Typ 82, även kallad Kübelwagen, som var ett mycket populärt fordon inom den tyska militären under andra världskriget. Volkswagen återlanserade Kübelwagen 1969 i ett något mildare utförande, men då hade den beteckningen Typ 181 Kurierwagen eftersom man inte ville att modellen så starkt skulle förknippas med världskriget och nazismen. Den användes av tyska militären och brandförsvaret, men fanns även i ett civilt utförande.

Volkswagen Typ 82 Kübelwagen

Foto: Volkswagen

… för inte kan det vara Typ 82 Kübelwagen som är på väg tillbaka? Här ses en lång rad nytillverkade Kübelwagen utanför Volkswagens fabrik 1945. Bilden är tagen i samband med att amerikanska militären nådde fabriken på sin väg mot Berlin.

Det har förvisso pratats om att Typ 181 ska komma åter och då i elektriskt utförande, men med namnet e-Kübel? Det känns tveksamt…


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer