Efter 40 år: sportbilen ska nå 200 mph

Aston Martin Bulldog var en prototyp som byggdes 1980 med ett mål: Den skulle ha en toppfart på över 200 miles i timmen, 322 km/h. Då misslyckades fabriken, nu görs rekordförsöket om igen.

Bulldog kom till 1979 i ett försök att bevisa att Aston Martin inte bara var ett gammalt anrikt sportvagnsmärke, utan också var ett high tech-företag som kunde utveckla prestandastinna, moderna fartmonster. Målet var tydligt satt, Aston Martin Bulldog skulle klara av 200 miles i timmen, 322 km/h.
Dessutom fanns planer på att bygga en liten serie för förmögna fartentusiaster. Man talade om en upplaga på 15-25 bilar.

Men bara en prototyp tillverkades. Aston Martin hävdade den klarade 387 km/h, men det var en PR-överdrift av rang. Den högsta hastighet som har dokumenterats för Aston Martin Bulldog är 307 km/h på en testbana i England.

När Victor Gauntlett tog över ledningen på Aston Martin 1981 tyckte han att Bulldog-projektet hade blivit för kostsamt och drog ett streck. Vidareutvecklingen upphörde, och bilen ställdes undan i ett garage.

Aston Martin Bulldog

Foto: Ed Bagnall

1984 såldes prototypen för 1,5 miljoner kronor till en arabisk bilsamlare. Ett par ägarebyten senare befinner sig den åter på engelsk jord, och nu kommer vi till det intressanta.
Den nya ägaren har gett en bilrenoveringsfirman CMC, Classic Motor Cars, i Bridgnorth ett delikat uppdrag. De ska inte bara renovera upp bilen – de ska även uppdatera chassit. Målet är att klara av det fabriken misslyckades med 1979, att toppa 200 miles i timmen, 322 km/h.

Originalmotorn är en 5,3 liters V8 från Aston Martin, med dubbla Garrett-turbo. Effekten sägs vara 608 hästkrafter. Bakom designen stod den kände bildesignern William Towns, som också hade skapad Aston Martin DBS och den kantiga Aston Martin Lagonda.

– Vi förutsätter att inget fungerar på bilen och jag är övertygad om att vi kommer att möta stora utmaningar när vi plockar isär bilen, säger Nigel Woodward på CMC.

LÄS MER: Mer om klassiska bilar

– Vi kommer att vara originaltrogna men kommer också att addera moderna detaljer för att öka bilens tillförlitlighet. Men vi ska inte ändra på bilens struktur och mekanik i stort, lovar Nigel Woodward som har ett team på åtta tekniker som kommer att arbeta med bilen.

Den stora frågan är vem vem som kommer att våga sitta bakom ratten i ett 40 år gammalt engelskt specialbygge – i 322 km/h?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer