Laddhybridvarianterna av Porsche Panamera säljer som aldrig förr. Men den ökade efterfrågan har samtidigt gjort att batterileverantörerna får kämpa för att inte halka efter. Nu kan leveranstiden bli längre.

Laddhybridalternativen Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo S E-Hybrid står idag för 60 procent av Porsches Panamera-försäljning i Europa. Siffrorna har överraskat Porsche som tidigare kalkylerat med 10-15 procent.

Efterfrågan har dessutom gjort att batterileverantörerna hamnat efter. Det uppger nyhetsbyrån Reuters som intervjuat Gerd Rupp, chef för Porsches fabrik i Leipzig.

Rupp säger till Reuters att Porsche för tillfället klarar av att möta efterfrågan på Panamera-laddhybrider, men att det finns en övre gräns eftersom Porsche är beroende av andras batterier.
Den tyska tillverkaren räknar med att bygga 8 000 Panamera-laddhybrider bara i år.

– Vi hade räknat med att behöva köpa helt andra volymer av batterier. Effekten blir längre leveranstider, just nu är den 3-4 månader för hybridvarianterna av Panamera, säger Rupp till Reuters.

Han passar också på att tillägga att Porsches kommande elbil Mission E, som ska få premiär 2020, mycket väl kan komma att byggas i Leipzig, även om inget är avgjort än.
I Leipzig byggs redan, förutom Panamera, Porsches lilla suv Macan.

Visa kommentarer
NUVARANDE Efterfrågan på Panamera som laddhybrid pressar batterileverantörerna
NÄSTA Ögongodis: Gul Porsche 911 med safari-look