Namnet Piëch är åter i fordonsindustrin. Ferdinand Piëch må ha dragit sig tillbaka men hans son Anton har startat Piëch Automotive som nu visat upp bilen Mark Zero.

Som namnet antyder rör det sig om en elbil och räckvidden är 50 mil. Bilen accelererar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och topphastigheten är 250 km/h. Mark Zero har tre elmotorer på 201 hästkrafter vardera. En vid vardera bakhjulet och en för framaxeln.

Piëch Automotive Mark Zero

Foto: Jakob Ebrey

Bilens batterier ska kunna laddas till 80 procent på 4,40 minuter. De är av en ny typ från kinesiska Desten och ska bara stiga 15 grader i temperatur vid laddning och kräver därför inte någon vätskekylning. Batterierna är monterade i längsled mitt i bilen och över bakaxeln. Batteritypen gör att bilen väger 1 800 kg, 200 kg mindre än om ett system med vätskekylning valts.

Mark Zero mäter i millimeter 4 432 i längd, 1 991 i bredd, 1 250 på höjden och 2 620 mellan hjulaxlarna.

Bilen bygger inte som många andra elbilar på en plattform av så kallas skateboardtyp utan på en flexibel plattform. I och med detta kan olika drivlinor monteras, såväl el som hybrider och förbränningsmotorer.

Piëch Automotive Mark Zero

Foto: Jakob Ebrey

Mark Zero är en bil som vill ta fascinationen av den klassiska sportbilen till elbilens era, vilket formen är en tydlig markering av.

– Vi har byggt en sportbil vi själva skulle vilja köpa och vi har pratat mycket med entusiaster för att höra vad de saknar på marknaden. Vi vill erbjuda en modern klassiker som inte är fixerad vid konsumtionscykler utan som ger föraren njutning varje minut bakom ratten, säger Anton Piëch.

Med på tåget är också kinesiska Tgood som i dag tillhandahåller 210 000 laddstationer på 310 orter.

Piëch Automotive är baserade i Zürich och någon koppling till Volkswagenkoncernen finns inte. Förutom Mark Zero vill man även bland annat ta fram en sportig suv.

Om alla bitar faller på plats kan Mark Zero komma i produktion om tre år.

Visa kommentarer