En ny studie över fördelningen av miljöbilar i Stockholm visar att i Vasastan är det tätast mellan dem, sett till elektrifierade bilar, medan de är mest sällsynta på Södermalm.

Marknadsplatsen Kvdbil gillar att ta fram siffror för att få fram statistik om både det ena och det andra. Nu har de grävt fram siffrorna över elbilarnas och laddhybridernas fördelning i Stockholms innerstadsområden.

Siffrorna visar att boende i Adolf Fredriks församling i Vasastan har störst andel elektrifierade bilar, nämligen 27 procent av områdets bilpark.
Men siffrorna avslöjar också att på Södermalm är andelen elbilar och laddhybrider väldigt liten, minst i Stockholm. Södermalmsförsamlingarna Högalid, Maria Magdalena och Sofia ligger alla i botten. En annan Södermalmsförsamling, Katarina, utmärker sig dock genom att hamna högre upp i listan.

LÄS OCKSÅ: Laddhybrid lönar sig – stor jämförelse med motsvarande bensinbilar

Tittar man i stället på den gamla miljöbilsklassificeringen, det vill säga bilar som släpper ut under 120 gram koldioxid per kilometer, så hamnar Södermalmsförsamlingarna, bortsett från Katarina församling, generellt något högre i listan.

– Att det rullar färre miljöbilar på Södermalm beror sannolikt på lägre genomsnittsinkomst. Även om miljöbilarna börjar att komma ner i pris och blir allt vanligare på andrahandsmarknaden är det fortfarande en plånboksfråga, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, och fortsätter:

– Trots lägre inkomster har Södermalm fler lågutsläppare än Östermalm. Det tyder på att Södermalmsborna kompenserar färre el- och hybridbilar med mindre och bränslesnålare bilar.

LÄS OCKSÅ: Så bra är elbilarnas fyrhjulsdrift

Fördelningen av elbilar och laddhybrider i Stockholms innerstads stadsdelar och församlingar:

Församling Stadsdel Andel (%)
Adolf Fredrik Norrmalm/Vasastaden 27,0
Stockholms domkyrkoförsamling Gamla stan/Norrmalm 20,7
Hedvig Eleonora Östermalm 12,4
Katarina Södermalm 11,1
S:t Johannes Vasastaden/Norrmalm 10,9
S:t Matteus Vasastaden 10,1
Västermalm Kungsholmen 9,6
Engelbrekt Östermalm 8,7
Oscar Östermalm 8,6
Gustav Vasa Vasastaden 8,2
Högalid Södermalm 7,8
Maria Magdalena Södermalm 7,2
Sofia Södermalm 6,9

Fördelningen av bilar med utsläpp under 120 gram koldioxid per kilometer i Stockholms innerstads stadsdelar och församlingar:

Församling Stadsdel Andel (%)
Adolf Fredrik Norrmalm/Vasastaden 47,6
Stockholms domkyrkoförsamling Gamla stan/Norrmalm 44,1
S:t Matteus Vasastaden 36,2
Västermalm Kungsholmen 30,4
Högalid Södermalm 29,4
Sofia Södermalm 29,4
S:t Johannes Vasastaden/Norrmalm 27,4
Maria Magdalena Södermalm 26,6
Gustav Vasa Vasastaden 25,5
Engelbrekt Östermalm 25,4
Oscar Östermalm 25,4
Hedvig Eleonora Östermalm 25,3
Katarina Södermalm 25,3

Volvo vanligaste innerstadsbilen
Studien har också fördjupat sig i fördelningen av bilmärken i Stockholms innerstad. Volvo är vanligaste märket, framför allt i Södermalmsförsamlingen Katarina där 45,1 procent av bilarna är av det svenska märket.
Volvo är inte lika poppis i S:t Matteus församling i Vasastan, där är nämligen ”bara” 19,5 procent Volvo-bilar.

Volkswagen är också en vanlig bil att äga av Stockholms innerstadsmänniskor, och vanligast är den inom Adolf Fredriks församling som tillhör Vasastan och Norrmalm. 22,3 procent av bilarna där är av det tyska ”folkmärket”.

LÄS OCKSÅ: Se väldigt mycket högre är fordonsskatten i år – 100-tals modeller

Av premiummärkena är det framför allt BMW som sticker ut i statistiken, och då framför allt i Östermalmsförsamlingen Hedvig Eleonora där 15,5 procent av bilarna kommer från Bayerische Motoren Werke. På Södermalm är BMW inte lika vanlig, i Katarina församling är endast 4,7 procent av märket BMW.

Tesla, märket på mångas läppar de senaste åren, är vanligast på Östermalm, och då speciellt i Hedvig Eleonoras församling med en andel om 2,6 procent av totala bilparken.
I Södermalmsförsamlingarna Sofia, Högalid och Katarina är Tesla minst vanlig med en andel om endast 0,6 procent.

På bilden ovan ses Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer