Elbilen behöver mer bidrag hävdar Skoda

Den billiga lilla elbilen är inte möjlig utan än mer statliga bidrag, menar Skodas vd Bernhard Maier. Här är läget i kampen om den billiga eldrivna citybilen.

Skiftet är här och alla biltillverkare har en plan för sin elektrifiering. För Skodas del handlar det om 30 modeller till 2023 varav tio kommer att vara helt eldrivna. Märkets första står nu i bilhallen, men det handlar inte om någon ny bil. Det är en uppdaterad och elkonverterad version av Citigo, en småbil som lanserades redan 2011 och är av samma konstruktion som Volkswagen Up och Seat Mii som även de nyligen har gått elektrifierings väg.

LÄS MER: Provkörning av Citigoe iV

Skoda har precis presenterat sin andra eldrivna bil, suven Enyaq. En bil som ännu inte har någon officiellt pris, ändå går den att boka och leveranserna startar under första kvartalet 2021.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Skoda Citigoe iV är ursprungligen en bil med bensinmotor.

Tidigare nämnda eldrivna Citigo kostar 268 400 kronor. Det rör sig om en av de minsta bilarna på marknaden och som med sin gamla bensinmotor hade en prislapp på strax över 100 000 kronor. Är det möjligt att göra en liten billig enbil, blir den omedelbara frågeställningen?

Nej, menar Skodas vd Bernhard Maier, inte utan än mer statliga bidrag. Höga utvecklingskostnader för de första elbilarna gör att fordonstypen inte kan bli en tillgänglig massproducerad produkt. Maier säger också att efterfrågan på små och eldrivna stadsbilar har ökat väsentligt.

Drömmen om den lilla billiga elbilen upptar inte bara Skodas hjärnor. Kias europeiska chef Emilio Herrera har tidigare velat elektrifiera modellen Picanto men priset på omkring 215 000 kronor skulle bli för högt menar han. Han hoppades på att koncernkollegan Hyundai skulle göra samma sak med systerbilen i10 för att därmed få ned priset. Men det är något som inte kommer att ske den närmaste tiden.

Renault CITY K-ZE

Foto: Renault

Renault City K-ZE byggd för Kina men kommer den även hit?

Renault har också gett sig in i leken om att få ut den billigaste elbilen i Europa. Förra året lanserade man modellen City K-ZE i Kina. En bil som enligt egen utsago ska ha ”global standard” och därmed passa även här. Huruvida den kommer hit eller inte är osäkert, klart är i alla fall att Twingo kommer att presenteras i elektriskt utförande under vårens bilsalong i Genève. Eldrivlinan kommer den med största säkerhet att få från tvillingbilen Smart Forfour som den delar övrig teknik med. En bil som kostar 231 750 kronor.

fiat-500-mildhybrid

Foto: www.eventolive.it

Dagens Fiat 500 har precis kommit som mildhybrid. Nästa genration blir en dyr elbil.

Fiat 500 är en vanlig syn i kontinentens storstäder men kommande generation av modellen kommer inte att bli det. Den ska nämligen lyfta sig prestigemässigt och bara komma med eldrift, enligt koncernens marknadschef Olivier Francois. En urban Tesla med vacker italiensk design. ”Dolce vita” i en elbil, som han uttrycker det.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Citigoe iV, Skodas första elbilsmodell. Snart är de tio.

Skodas tekniske chef Christian Strube tror i alla fall att småbilen har sin plats i framtiden med växande antal storstäder. Han tror även att nästa generation av Citigo bara kommer med elektrisk drivlina. Men de eldrivna småbilarna måste vara billiga, annars har den spelat ut sin roll, menar han.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer