Bugatti lanserar en eldriven billig bil, helt i tidens anda. Dock med tvivelaktiga dimensioner, omodern design och i en upplaga på endast 500 exemplar.

Bugattis Type 35, lanserad 1924, satte märket på kartan och röjde stora framgångar på racingbanorna. Till grundaren Ettores son Rolands fyraårsdag 1926 byggdes en bil i halvskala, Bugatti Baby kallad. En liten bil som blev så uppskattad att en produktion på 500 exemplar drogs igång.

Bugatti Baby

Foto: Bugatti

I ett led att fira sina 110 år som märke kommer en ny produktion av bilen igång. Precis som sin förlaga ska den tillverkas i 500 exemplar och ha drivning på bakhjulen via en elmotor. Tekniken är dock uppdaterad. Baby II har bromskraftregenereringsteknik och litiumjonbatteriet kan plockas ur bilen. Bilen är även snäppet större och kan även köras av människor i fullskala.

Bugatti Baby II

Foto: Bugatti

Baby II har två körlägen. Barnläget har 1 kW (1,34 hästkrafter) som ger en topphastighet på 20 km/h. Vuxenläget har 4 kW (5,36 hästkrafter) vilket ger en topphastighet på 45 km/h. Som tillbehör finns en ”Speed Key”, precis som till Chiron, som ger bilen 10 kW (13,41 hästkrafter) och häver hastighetsspärren. En annan sak Baby II har gemensam med Chiron är kylaremblem tillverkat i silver.

Bugatti Baby II

Foto: Graeme Fordham

Förarmiljön utgörs av aluminium och läder samt en fyrekrad ratt – precis som på originalet. Fälgdesignen är även den hämtad därifrån. Bilen finns i den klassiska ljusblå franska racingfärgen men andra kulörer finns på menyn. Baby II kommer även med moderna bromsar samt kraftfulla (Bugattis eget ordval) strålkastare som dock inte kan ses på den 3D-printade bilen på bilderna här, en bil som visats upp under Genèvesalongen.

Bugatti Baby II

Foto: Bugatti

Baby II väntas komma i produktion hösten 2019, priset startar på 30 000 euro‚ cirka 317 000 kronor. Orderböckerna ligger redan öppna. Monopolpengar gäller inte.

Visa kommentarer