En tid på 09:51.45 runt Nürburgrings nordslinga är inte så imponerande för en vanlig bil. Men när det gäller en helt eldriven bil så blir saken en annan. BMW har nu testat att köra Mini E runt Nürburgring och nu får vi se hur det gick.

En eldriven liten stadsbil på en våt och dimmig Nürburgring låter inte som någon rolig eller ens bra idé. Men BMW fegade inte ur utan skickade ut den rullande testbänken Mini E för att visa vad den gick för. 9 minuter och 51 sekunder runt nordslingan är långt ifrån något rekord men eftersom den eldrivna Minin är den första elbilen som har körts med officiellt tidtagning så är det kanske ändå ett rekord. Bakom ratten satt tyske DTM-föraren Thomas Jäger.
– Effekten från elmotorn är otrolig eftersom man har tillgång till hela vridmomentet i alla lägen. Det var också fascinerande med bristen på buller. Det var säkert det renaste och tystaste varvet jag någonsin kört, säger Jäger.

BMW skickade dock inte ut Minin utan förberedelser. De valde att ändra en hel del faktiskt. Den vanliga karossen byttes mot en lättviktsvariant och inne i kupén monterades en rullbur och Recaro-stolar. Även bromsar, hjulupphängning och däck byttes mot racingvarianter. Den 204 hästar starka elmotorn och litiumjonbatterierna lämnades orörda så när som på en ommappning för att passa bansträckningen.

Den eldrivna varianten av Mini finns ute på vägarna men den går inte att köpa. Utvalda testförare i Los Angeles, New York och Berlin har fått leasa bilarna. Om bilen skulle gå att köpa skulle den enligt ryktet kosta cirka en miljon kronor.

Provkörning

    Läs mer


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer