Redan förra året deltog Mitsubishi i backtävlingen vid Pikes Peak i Colorado, USA, med en eldriven rallyvariant av småbilen iMiev. I år är de tillbaka, med en utvecklad version, kallad Evolution II.

Mitsubishi, som till i år också har blivit de klassiska backtävlingens huvudsponsor, satsar stort på Pikes Peak. Utvecklingsarbetet från förra årets iMiev Evolution har lett till den nya tävlingsbilen MiEV Evolution II.  Uppdateringarna innefattar en rad saker, bland annat har elmotorerna blivit kraftigare och tyngdpunkten hamnat lägre. Dessutom är kopplingen till vanliga, gatversionen, av iMiEV inte lika tydlig. MiEV Evolution II ser helt enkelt mer ut som en riktig tävlingsbil.

Hur mycket har då effekten ökat? Jo, Mitsubishi själva hävdar att den ökats från 280 kW till 400 kW, eller från 375 till 536 hästkrafter, om den enheten föredras. Bilens litiumjonbatterier har placerats lägre än i fjol, vilket sänkt tyngdpunkten. Dessutom ska bilen ha fått racetrimmade antisladd- och antispinnsystem, liksom ett nytt ABS-system. I fjol åkte man nämligen av redan på träningsdagen, vilket man förstås vill undvika i år.

Två exemplar av MiEV Evolution II blir det som kommer att stå på startlinjen i juni. Dels Hiroshi Matsouka, Mitsubishis egen testförare som även körde i fjol, dels Greg Tracy, erfaren Pikes Peak-förare, med hela sex segrar i bagaget. Verkar som att Peugeot och Sebastien Loeb kan få se upp, alltså.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer