Smart EQ Fortwo är ett ämne för motorsport i Italien där den körs på såväl klassiska banor som i stadskärnor.

Eldrift har nått motorsporten, det är bara att konstatera. Formel E är inne på sin fjärde säsong som avslutas nästa helg (14-15 juli)i New York. Mästerskapet lockar till sig tunga namn inom bilindustrin. När det gäller touringbilar har Seat utvecklat den första för det nya reglementet E TCR.

Men precis som med gammal hederlig racing med förbränningsmotorer kan i princip vilket fordon som helst vara ämne för tävlan. I Italien har nu en serien för eldrivna Smart Fortwo dragit i gång: Smart EQ Fortwo E-Cup. Bilarna visades upp första gången upp under Roms deltävling i Formel E i april. Detta är det första helt elektriska mästerkapet för både Italien och Mercedes/Smart.

Interiört känner vi igen en hel del från Smart Fortwo för gatan…

Fem deltävlingar ska köras med 16 ekipage på banorna Misano, Vallelunga och Mugello samt i städerna Milano och Turin. Mästerskapet är öppen för förare som fyllt 16 år.

Tävlingsbilarna är preparerade av LPD, Lug Prince & Decker, som sedan tidigare har ett samarbete med Mercedes. Bilarna står på däck av typen Pirelli Cinturato P1 och är utrustade med bur.

… framtill i alla fall. Bakåt är det mesta utrivet.

Bästa kvaltid under öppningsloppet av Smart EQ Fortwo E-Cup på den 4,2 kilometer långa Misanobanan löd 2.24.988. Varvrekordet på banan är 1.31.868 och sattes med 500 kubiks Yamaha YZR-M1.

Eldrift är dock inget nytt för Smart som tillverkare. Redan 2007 presenterade man sin första eldrivna bil och nu ska alla modeller från märket finnas i helt elektriskt alternativ. Vår provkörning av den senaste upplagan kan du läsa här.

Det elektriska Smart-mästerskapet må osa lite framtid men på en punkt är det högst traditionella… de har grid girls.

Visa kommentarer