Sport- och lyxbilstillverkaren Maserati presenterar sin plan rörande elektrifiering. Där finns såväl nya sportbilar som suvar representerade men först ut blir Ghibli med hybriddrivlina nästa år.

Även det sportsbilsklingande namnet Maserati paras nu med elektrifiering och första modellen ut med tekniken blir Ghibli redan nästa år som då presenteras som hybrid. Senare följer en helt eldriven sportbil som ska byggas i Modena. Modellen ska dock först lanseras med förbränningsmotor under 2020.

Året därpå ska en ny suvmodell komma ut på marknaden. Den ska vara mindre än dagens Levante och byggas i Alfa Romeos fabrik i Cassino. Där får den en egen produktionslina som är kalibrerad för elektrifiering. Modellen ska ha en ledande roll för märket och ha innovativ teknik, hävdar man.

alfa-romeo-cassino-fabrik

Maseratis kommande suvmodell ska tillverkas i Cassinofabriken.

Modellerna GranTurismo och GranCabrio ska dock fortsätta vara märkets kärna och komma i nya helt eldrivna versioner. Bilarna ska byggas i Turin, en produktion som man investerar 800 miljoner (närmare 8,6 miljarder kronor) euro i, lika mycket som för den tidigare nämnda suv-modellen.

Maserati satsar även, kanske lite förvånande, på autonom teknik och där har man ett samarbete med BMW. Såväl uppdaterade som nya modeller får först tekniken enligt nivå 2 och på sikt nivå 3.

LÄS MER: Jeep visar laddhybridteknik

Maseratis nya modeller ska föra märkets DNA-vidare och till 100 procent byggas i Italien, gör man klart.

Koncernen FCA, dit Maserati tillhör, investerar fem miljarder euro (cirka 53,6 miljarder kronor) i den italienska produktionen. Elektrifiering ligger i fokus, 13 nya eller kraftigt uppdaterade sådana modeller ska presenteras de närmaste två åren. Två av dessa är suven Alfa Romeo Tonale och nya Fiat 500.

Visa kommentarer