En märklig Volkswagen Tiguan dök upp på Nürburgring, mitt framför kameran på vår bilspion. Men det rör sig inte om en Tiguan, inte heller en Volkswagen, utan om en elektrisk Skoda.

Precis som övriga märken inom Volkswagen-koncernen har tjeckiska Skoda också påbörjat en vandring mot elektrifierade bilar. Skoda har redan presenterat uppdaterade Superb som laddhybrid och snart är det premiär för helt nya Octavia som även den blir laddbar hybrid.
Nästa steg är rena elbilar och först ut blir en crossover-inspirerad suv som vi fick se i konceptutförande på bilsalongen i Genève i våras – Skoda Vision iV.

Skoda Vision iV Concept

Konceptbilen Vision iV var en förhandsvisning av vad som komma skall i form av en elektrisk suv från Skoda.

På spionbilderna här liknar den ingenting av det vi såg då eftersom det handlar om en mula, det vill säga rätt teknik under ett fejkat skal. I detta fall ser den ut som en Volkswagen Tiguan, dock är den förlängd vilket tydligt syns på B-stolparna.

Att bilen är elektrisk råder det ingen tvekan om. Elektriska mulor och testprototyper måste alltid vara tydligt märkta och här ser vi en stor, gul dekal på bakluckan som säger ”elfordon”.

Skoda elektrisk suv mula

Foto: CarPix

Det råder ingen tvekan om vilken typ av drivlina som döljs under Volkswagen Tiguan-karossen. Notera den tjeckiska registreringsskylten och den omgjorda delen av stötfångaren som saknar avgasrör.

Skodas elektriska suv baseras på MEB-arkitekturen som är framtagen för koncernens elbilar. Bland annat använder nyligen presenterade Volkswagen ID.3 plattformen och även kommande crossoversuven ID.4, som blir Skodans närmaste syskon, ska använda den.

Skoda elektrisk suv mula

Foto: CarPix

Avståndet mellan hjulaxlarna är något längre än på en vanlig Volkswagen Tiguan, därav inlägget i B-stolparna.

Den elektriska suven från Tjeckien kommer att lanseras med flera olika drivlinor för att tilltala en så stor kundgrupp som möjligt. I konceptbilen Vision iV fanns två elmotorer som drev var sin hjulaxel. Tillsammans levererade motorerna 306 hästkrafter och energin kom från ett litiumjonbatteripaket på 82 kWh. Enligt WLTP-körcykeln ska batterikapaciteten räcka till uppemot 50 mils körning innan en laddplats behöver uppsökas.

Ännu finns det inget känt modellnamn för suven, men den ska komma i produktion i Skodas Mladá Boleslav-fabrik i Tjeckien under 2020.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer