Elmopederna är här – vi testar fyra av de senaste

Elmopeden vinner mark. Vi tar ut fyra nyheter för säsongen i ett brett prisspann och tar oss ljudlöst ut i huvudstaden för att hitta vår favorit.

Moped klass 1 och 2

Moped klass 1 är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul med en topphastighet av högst 45 km/timmen. Motoreffekten för tvåhjuliga mopeder som vi kör här får inte överstiga fyra kilowatt.
Registreringsskylt ska vara monterad baktill och föraren måste vara minst 15 år fyllda och ha som lägst körkort klass AM. Förare och passagerare på tvåhjulig moped måste bära hjälm. En moped av klass 1 får inte framföras på cykelbanor, motorväg eller motortrafikled och har samma trafik- och parkeringsregler som motorcyklar. En moped av klass 1 behöver inte genomgå kontrollbesiktning och är inte belagd med fordonsskatt.
En moped av typen klass 2 får inte ha en motor som överstiger en kilowatt i effekt och får inte gå fortare än 25 km/h. Mopeden har samma trafikregler som en cykel och behöver vare sig registreras eller besiktigas.

Elbilen är här och nu kommer även elmopeden på bred front. Tvåhjulingstypen är den som expanderar mest försäljningsmässigt, upp 54 procent under årets fyra första månader jämfört med samma period 2019. Men fortfarande ligger elmoppen långt efter sitt förbränningssyskon: 987 sålda exemplar mot 3 998 under tidigare nämnda period.
Från att tidigare ha varit en fordonstyp främst för äldre, miljö- och designmedvetna storstadsbor med pengar att spendera vinner nu elmopeden mark hos en yngre målgrupp – tonåringarna. Unga individer med andra preferenser när det gäller form och attityd vilket också avspeglas på flera av de nya modeller som lanseras på marknaden.
Utan att göra anspråk på att på något sätt vara unga så plockar vi på redaktionen ut fyra nyheter för säsongen, alla kinesiska och med med annan hållning än Niu M-serie och Vässla, som vi tidigare kört och som alltjämt toppar försäljningslistorna.

elmoppisar-01ikA_141426289

Foto: Glenn Lindberg

Att susa fram ljudlöst är en skön känsla, men glöm inte att andra trafikanter har svårt att höra dig.

På startledet står Niu UQi GT Sport som lockar med råbarkad industriell design, stora 14-tumshjul och samma applösning som andra modeller från märket. Vid dess sida den än mer kompakta och slimmade Viarelli Piccolo som nu finns med modernt litiumjonbatteri och har ett lågt pris som främsta trumfort.
Större och mer adrenalinstinna, i alla fall till formen, är de två andra kombattanterna: Drax Raw EV en storsäljande modell som nu kommer med eldrift och Viarelli Potenza som tar ut svängarna mest i kvartetten, både form- och namnmässigt.
Att vi på redaktionen är fel målgrupp för den nya generationens elmoppar står fort klart. Ingen vill först gränsla vare sig Drax Raw EV eller Viarelli Potenza. Någon avfärdar dem som ”insekter” och syftar på formspråket.

elmoppisar-02ikA_141426263

Foto: Glenn Lindberg

Knappast caféracers men att fika är förarnas paradgren.

Fåfängan ger dock vika när vi tillsammans klättar upp för Västerbron efter att ha surrat ut ur redaktionsgaraget. Långsamt men bestämt segar sig Viarelli Potenza förbi de övriga mopparna och tar täten. Tillsammans med Drax Raw EV har den samlingens starkaste motor på 3 000 watt medan Viarelli Piccolo kontrar med för storleken rejäla 2 000 watt och Niu UQi GT Sport är svagast med sina 1 200 watt. För topphastigheten gör det föga, den är ju begränsad till 45 km/h för mopeder av klass 1, men det visar sig här i upplut. Alla mopeder har för övrigt motorer av märket Bosch som sitter monterade inne i bakhjulet.

TV2014 Elmoped Elmopeder Eldriven moped Viarelli Potenza

Foto: Glenn Lindberg

Knölen mitt på Viarelli Potenzas sadel är toppen. När man är två på moppen, inte annars.

På Viarelli Potenza sitter man bra med plats för fötter och en rejäl dyna, dock med en mittmonterad knöl som funkar bra som avgränsare när man skjutsar (alla mopeder är regisserade för passagerare) men ger en framskjuten sittposition när man kör ensam. Instrumenteringen är enkel och med svårtydda blinkerslampor som minus och trippmätare som räknar ner som plus, även om det går lite väl fort ska det visa sig. Fjädringen är omotiverat hård och bromsarna låser sig väldigt lätt. Potenza känns välbalanserad när man kommer upp i fart.

mippar-04tfA_141426296

Foto: Glenn Lindberg

Så här glad blir chefredaktören när skrivbordet byts mot elmoped för en dag. Den tillbakalutade sittställningen är dock densamma.

På Södermälarstrand ställer vi upp med Stadshuset som bakgrund och det märks fort att Viarelli Potenza och Drax Raw EV är ett nummer större – och bredare. Det är bökigt att spänna ut benen över det breda golven och baxa runt. Mycket riktigt är de sist i position för fotografering.
Överlägset smidigast är Viarelli Piccolo som är lätt, smal och märkligt nog utrustad med backväxel, något de två tidigare nämnda mopparna hade varit i större behov av. Det är faktiskt en riktigt bra funktion då det kan vara tajt på MC-rutorna i stan. Jo, samma parkeringsregler gäller för mopedtypen som för motorcyklar.

TV2014 Elmoped Elmopeder Eldriven moped Viarelli Piccolo

Foto: Glenn Lindberg

Viarelli Piccolo överraskar med ett utrymme under sadeln, om än lågt, plus extra lås till batteriet.

Viarelli Piccolo är billigast i gänget vilket märks. Detaljkvaliteten ligger en divison efter de övriga och det slamrar betänkligt i plasten vid ojämnheter. Gången är hård och primitiv vilket delvis kan tillskrivas de små hjulen på tio tum. Gasen är svår att bemästra. Kraften kommer abrupt och det finns bara ett körläge, vilket den är ensam om bland mopparna.
Piccolo känns pigg och är den mest accelerationssnabba i vår omgjorda kvartsmilatsprint där vi bytt 402 meter mot 40,2 meter – den enda som klarar sträckan under sju sekunder.

TV2014 Elmoped Elmopeder Eldriven moped Niu UQI GT

Foto: Glenn Lindberg

Niu UQi GT Sport är till skillnad från de övriga ingen renodlad skoter men har rejäla fotplattor.

Som namnet antyder är det en liten moped. Man sitter lågt, ändå kan långa åkare slå i knäna i styret när de svänger och fötterna får placeras lite på trekvarten. Dynan är riktigt bra om än kort och förarmiljön är samlingens bästa med snudd på övertydliga mätare. Minus för att tutan lätt åker i när man ska använda blinkers och plus för dryckeshållare.
Trots Piccolos brister blir detta en favorit hos vissa av provkörarna, även de som är lite större till formatet. Frågan är om det även gäller i det långa loppet?

mippar-05tfA_141426267

Foto: Glenn Lindberg

Män i grupp men inte på mullrande motorcyklar.

Drax Raw EV är den elmoped som mest påminner om gamla tiders ”EU-moppar” som kom för 20 år sedan. Modellen är redan en storsäljare i bensindrivet utförande. Batteriet är avgrundslågt placerat och anrättningen luktar konvertering men ger bra tyngdpunkt och det bästa utrymmet under sadeln av alla mopparna. Extra stort utrymme finns även under styret men den är ensam om att inte ha USB-kontakt för laddning av mobiltelefon.

TV2014 Elmoped Elmopeder Eldriven moped Viarelli Piccolo

Foto: Glenn Lindberg

Acceleration och smidighet är Piccolos trumfkort men färden är hård och den skramlar i plasten.

Mopeden kom till Sverige i juli och har en annan display än denna som inte kan läsas av i dagsljus. Reglagen är enklast möjliga och fjärran från snajdig design som vi förknippar med moderna elmopeder.
Körställningen är upprätt, dynan stor och bra men några av oss tycker att det är trångt för knäna. Drax Raw EV har bra acceleration men tappar lite i slutet. Bromsarna har bra bett utan att klippa allt för hårt. Trygga köregenskaper är något som återkommer i protokollen och där nämns även en viss MC-känsla.
Andra återkommande ord är ”klumpig” och nog är Drax Raw EV stor i måtten och lever inte upp till sinnebilden av en modern elmoped, men praktisk är den.
Praktisk är däremot inte Niu UQi GT Sport som helt saknar förvaringsutrymme under sadeln. Den skiljer sig även från de andra med sina stora hjul samt att det inte är ett tvättäkta skoter.

TV2014 Elmoped Elmopeder Eldriven moped Drax Raw

Foto: Glenn Lindberg

Batterilösningen hos Drax luktar konvertering men ger låg placering och bra med utrymme.

Sittställningen på den tvättsvampstora dynan är hög och bakom styret känns mopeden välbyggd och gedigen med tydlig display och en mängd reglage, bland annat farthållare och blinkers som både låter och går tillbaka av sig själv.
Stilen går igen körmässigt. Niu UQi GT Sport är sitt namn till trots mest mogen i sitt uppträdande med effektiva och sugande bromsar. Mogen och slö, ska tilläggas. Den av oss som för tillfället kör mopeden blir hjälplöst sist men alla kör ändå med ett leende på läpparna. Niu UQi GT Sport erbjuder en helt annan körupplevelse än de övriga. Tillverkaren ligger långt fram när det gäller elmopeder och är ensam i gänget om en app där du kan läsa av körningar och laddningar. Moppen har även ett automatiskt larm (både praktiskt och irriterande) och GPS-spårning.

mippar-08tfA_141426299

Foto: Glenn Lindberg

Niu och Potenza har bra kräm i ljuset. Piccolo har smalt och Drax svagt ljus.

Alla mopeder har en uppgiven räckvidd på upp till sex mil samt batteri som kan tas ut för laddning. Alla har en ”sparlåga” så glöm att köra 45 km/h tills batteriet är tömt. Högst obehagligt blir det när du kör bland bussar och bilar i rusningstrafik och hastigheten kan kapas till så lågt som gångfart.
Räckviddsångest hör elfordon till och lider du extra mycket väljer du inte Potenza, den kom blott 3,8 mil under vår oekonomiska körning. Du köper moppen för stilen och det stora formatet och har dessutom ingen problem med din likviditet då den är klart dyrast av mopparna med sina 26 990 kronor.
Piccolo kom 4,2 mil och är valet för dig som prioriterar smidighet och lågt pris: 18 900 kronor. Moppen charmar men när allt ska ner i protokollet når den inte hela vägen fram.
I sammanställningen noterar vi två vinnare. Raw EV är mest praktisk och måste ses som mest prisvärd och tog sig 4,8 mil – bäst av alla. Niu, med en räckvidd på 4,3 mil, är alternativet för dig som är stilmedveten och gillar den nya tidens mopeder med eldrift och gimmicks. Men grejorna, de får du ha i en ryggsäck.

Test elmoped tabell
Test elmoped tabell


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer