En titt i kristallkulan – framtiden för bilen

Framtiden är alltid intressant, och kanske lite extra intressant just nu när vissa aktörer i bilbranschen kanske inte har nån. Framtid alltså.

Corona-pandemin drabbar alla, och i de länder som införde total nedstängning av allt, Italien till exempel, gick bilförsäljningen ner med 97 procent – i övriga Europa drygt 25 procent. Det drabbar inte bara bilhandlare, utan också underleverantörer och på sikt även biltillverkarna som dras med enorma kostnader oavsett om de säljer några bilar eller inte.
Så hur ser det ut i kristallkulan? Jag har fått tjyvläsa en akademisk artikel av forskaren Martin Sköld på Handelshögskolan. Artikeln ingår i rapporten ”Sweden through the crisis” och rubriken till Skölds artikel är ”No retreat, no surrender”. Ej att förväxla med den gamla slagsmålsfilmen från 1986 med Jean-Claude van Damme. Jean-Claude som för en yngre publik kanske är mest känd för Volvo Trucks reklamfilm där han går ner i split mellan två långtradare. Forskaren Martin Sköld är ”Scania Partner” förresten, där slutar likheterna med van Damme.

Krönikör

Marcus Engström

Marcus Engström, chefredaktör.

Sköld skriver i sin artikel att en gemensam europeisk strategi måste tas fram för att företag ska överleva en kris liknande Corona-pandemin. Ja, det är möjligt. Eller så slutar man att köpa de billigaste bromsklossarna från Långtbortistan och behöver inte frakta dem miljö­ovänligt över hela världen.
Gemensamma reservplaner är säkert jättebra, men det är konkurrens som från den första bilens tillkomst har drivit utvecklingen framåt. Nu har jag långt ifrån lika många högskolepoäng som dr Sköld, och han brukar ha rätt, men i min kristallkula ser det ut så här:

Folk, vi alltså, kommer att köra mycket mer bil i framtiden. Rädslan för virus kommer att sitta i länge och vi undviker kollektivtrafik.
I framtiden kommer bilar att byggas på beställning. Bra för miljön och mindre risk för biltillverkarna att de råkar bygga en massa bilar som ingen vill ha.
Bilhallen är död, tyvärr ska tilläggas. Corona-pandemin har gjort mer för digitaliseringen av världen än Steve Jobs och Bill Gates tillsammans. Folk beställer sin bil efter att ha läst om den i en trovärdig skrift som Teknikens Värld.

Begagnathandlarna har en ljus framtid. Då undviker vi köpare både barnsjukdomar och den första stora värdeminskningen.
Små biltillverkare köps upp och/eller försvinner.
Den som vågar vinner. Våga ta hem tillverkningen av det som allsköns underleverantörer nu tillverkar. Se till att de håller hög kvalitet, till exempel baklykteglas som tål att tvättas med vanlig avfettning.
Det blir ännu hårdare miljökrav och ännu mer subventioner för att styra tillverkare och bilköpare i en miljövänlig riktning – eftersom vi kör mer bil.
Värdet på roliga, gamla bilar kommer att öka. Allt kan inte vara eldrivet och ljudlöst…


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer