Enkel match!

Test av Mazda Tribute 3,0 V6 och Jeep Cherokee V6 3,7 Limited.

Jeep Cherokee 3,7 V6 Limited

Inte så macho längre

Gamla Cherokee var drömbil för många som vill ha en Jeep. Nykomlingens utseende, pris, bränsletörst och tvivelaktiga vägegenskaper riskerar att rasera den drömmen, men man åker hyfsat skönt och terrängegenskaperna är bra

Basfakta

Motor
6-cyl längsgående V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 9,1. Borrning/slag 93/91 mm, volym 3701 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 312 Nm vid 3800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel. 4-växlad automatlåda.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,6 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram separat fjädring med dubbla triangellänkar. Bak stel axel med ett längsgående och två tvärgående stag.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 235/70 R16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 436, bredd 182, höjd 180, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1930, maxlast 610. Släpvikt 2250. Tanken rymmer 70 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Hyfsat lastutrymme med baksätet fällt, lätt att kliva i och ur.
– Trängre än den ser ut. Roligt formade men plastiga knappar och reglage.

Köregenskaper
+ Någorlunda tyst på motorväg.
Utmärkt i terräng.
– Mycket vindkänslig, hög tyngdpunkt ger osäkerhetskänsla i kurvorna.

Motor/kraftöverföring
+ Stark men ljudlig motor. Lågväxeln ”guld” i skog och mark.
– Mycket törstig motor. Automatlådan arbetar segt. Krångligt koppla in 4WD.

Utrustning
+ Här finns det mesta du kan önska dig – tacka för det med det priset.
– Färddatorn sitter i taket.

Ekonomi
+ Har du råd med den här är det mest din ekonomi som går med plus.
– Knappast prisvärd.

Säkerhet
Tre stjärnor (krocksäkerhet) – Jeep Cherokee är så ny att den ännu inte har hunnit med en krocktest. Säkerhetsutrustningen är dock modern och till skillnad från Mazda Tribute har den trepunktsbälten på alla platser. Storebror Grand Cherokee visar för övrigt upp samma krockprovsmönster som Mazda Tribute; bra i ”full front”, dålig i offset-prov.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
213 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
32 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
9,01 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
43,82 meter
Förbrukning (blandad körning):
1,47 l/mil


Mazda Tribute 3,0 V6

Vinnare i SUV-debuten

När Mazda nu ger sig in i matchen om SUV-köparna har de läst på läxan väl. En aptitlig bil med bra motor och låda, suverän väghållning och i alla fall acceptabla terrängegenskaper. Bäst i testet, trots lite trist utstrålning.

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kam-axlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89/79,5 mm, volym 2967 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW)
vid 6000 r/min. Max vridmoment 265 Nm vid 4750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med automatiskt inkopplingsbar (och låsningsbar) fyrhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak individuell upphängning med längslänkar och tvärstag.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 235/70 R16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 440, bredd 183, höjd 171, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt 1660, maxlast 420. Släpvikt 1700. Tanken rymmer 62 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Plant, stort lastutrymme, bra rymdkänsla fram, gott om plats för två bak.
– Plastigt utförd inredning.

Köregenskaper
+ Lysande vägegenskaper, som en bra personbil. Bäst i klassen hittills!
– Kul tills man kör mil efter mil på motorväg (då är ljudnivån störande).

Motor/kraftöverföring
+ Snärtig motor med bra drag som matchas av en reptilsnabb automat.
– Det blir över litern per mil vid blandad körning hur du än gör när du kör.

Utrustning
+ Det mesta du kan tänkas behöva finns i basutförande.
– Saknar dock ett tredje nackstöd bak och har fuskreservhjul. Dåligt.

Ekonomi
+ Betydligt bättre än för Cherokee.
– Ingen vagnskada = dyr försäkring.

Säkerhet
Två stjärnor (krocksäkerhetsbetyg) – I USA har Tribute krocktestats mot en stel barriär med mycket bra resultat: Bältessystem och krockkuddar fungerar alltså bra. Men i ett annat prov där bara halva fronten krockades mot en deformerbar barriär gick det däremot illa. Det bevisar att karossen inte håller samma klass. Stort minus för tvåpunktsbälte.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
136 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
8,78 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41,82 meter
Förbrukning (blandad körning):
1,19 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer