”Ett av Europas stora bilmärken kommer att försvinna inom kort”

Bilbranschen har påbörjat en enorm omställning på flera plan och alla kommer inte att överleva den. Det tror några av de allra högsta cheferna i branschen.

Enligt en undersökning, kallad The Innovation Race, som genomförts av Longitude på uppdrag av Protolabs tror över hälften av de svarande att en av de stora biltillverkarna i Europa kommer att falla offer för den förändring som just nu, och flera år framöver, genomsyrar bilbranschen. Inom tre år spås fallet att ske för ett av de stora märkena.
De svarande är inte vilka som helst utan 300 högre chefer från Europas biltillverkare och stora underleverantörer till bilindustrin, bland annat från Volvo, BMW, Daimler, Jaguar Land Rover, Magneti Marelli, Volkswagen och Williams F1.

55 procent av cheferna som svarade på undersökningen ser kommande tolv månaders allt hårdare miljökrav som den tuffaste utmaningen på kort sikt. 52 procent av dem tror att branschen inom tre år kommer att få se en ny utmanare av revolutionerande fordon och som kommer att vända upp och ned på marknaden.

BMW 3-serie tillverkning

Foto: BMW

Bilindustrin står inför många tuffa utmaningar de närmaste åren.

Cheferna, som till stora delar aldrig tidigare i sina karriärer känt sådan press som nu, menar att en ny industriell förändring står för dörren och att branschen måste ta till sig av den fjärde industriella revolutionen – Industri 4.0, det vill säga digitaliseringen av industrin – för att ha en chans att överleva. Forskning och utveckling anses därför vara en mycket viktig beståndsdel för att inte duka under i konkurrensen.

– Det verkar som om fordonsindustrin går mot den perfekta stormen, där handelskrig, Brexit och racet mot elektrifiering ger en period av extrema förändringar för bilmärken och deras leverantörer, säger Bjoern Klaas som är vice president och vd för Protolabs i Europa, ett företag som beskriver sig som världens snabbaste digitala tillverkare av skräddarsydda prototyper och komponenter i mindre volymer.

– Det är tydligt att det finns en verklig vilja att uppfinna och utveckla. Problemet är att fordonsbranschen upplever så många förändringar samtidigt att till med de största tillverkarna har problem med att hänga med, eller anser att de inte har alla svar. Att outsourca icke kärnverksamhet eller ta hjälp av extern expertis kan vara helt avgörande för att få den där eftertraktade konkurrensfördelen, inte minst i den digitala värld tillverkning nu befinner sig i, avslutar han.

Visa kommentarer