Ett stort bråk mellan batterijättarna LG Chem och SK Innovation hotar att begränsa tillgången på viktiga batterier till elbilar. Modellerna som kan drabbas är främst Volkswagens nya kombi ID.4 och Fords nya elversionen av pickupen F150.

De två sydkoreanska företagen har drabbat samman i USA. Anledningen är att LG Chem förra året stämde SK Innovation för stöld av affärshemligheter gällande produktion av battericeller till elbilsbatterier. De två företagen går nu en tuff juridisk match där LG Chem vill stoppa SK Innovations kommande produktion av batterier i USA.
I februari uttalade sig USA:s International Trade Commission och var då preliminärt för LG Chems anspråk. En slutlig dom ska komma i oktober.

LG Chem planerar att bygga en ny stor batterifabrik i Ohio och har försökt att få hjälp av Ohios guvernör. Enligt guvernören visar dokument tydligt att SK Innovation felat. Guvernören menade också att om inte LG Chem får rätt hotar det stora investeringar som det sydkoreanska företaget och General Motors gjort. Även arbetstillfällen påstås vara hotade.
SK Innovation har bland andra Volkswagen och Ford som stora kunder och bygger just nu sin första amerikanska batterifabrik i Georgia. Fabriken ska bland annat förse VW:s fabrik i Chattanooga med nödvändiga elbilsbatterier. I den fabriken ska nya elbilen ID.4 börja byggas 2022.

Nu har Volkswagen och Ford vädjat till kommissionen att låta SK Innovation bygga sina batterier i Georgia för att inte orsaka kaos i leveransen av de nödvändiga komponenterna.
Hur det går i kampen mellan på ena sidan LG Chem och General Motors och på den andra sidan Volkswagen, Ford och SK Innovation kan påverka även leveranserna av batterier i resten av världen.
Redan när Volkswagen började köpa batterier från SK Innovation var LG Chem emot affären och har i olika omgångar hotat att stoppa leveranserna av battericeller till Volkswagen. LG Chem levererar i dag bland annat batterier till nya elbilen ID.3 som ska lanseras stort i Europa i höst. Om LG Chem gör allvar av sina planer att sluta leverera battericeller till Volkswagen kan det påverka tillgången på elbilar i hela världen.

Volkswagen har också tecknat avtal med svenska batteritillverkaren Northvolt om köp av elbilsbatterier så fort den nya batterifabriken står klar i Skellefteå nästa år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer