För allmänheten har fusk med kväveoxidutsläpp från bilar varit känt i knappt tio månader, det sedan Volkswagen ertappades med olaglig mjukvara i bilarna. För EU-kommissionen har utsläppsfusket varit känt i åtminstone sex år.

Det är tyska tidningen Der Spiegel som har kommit över interna dokument som visar att EU-kommissionen har känt till manipulation av utsläpp från bilar sedan 2010 eller ännu längre tillbaka.
Enligt dokumentationen ska EU-kommissionen ha varit missnöjd med att luftkvaliteten i EU-ländernas storstäder inte förbättrats trots hårdare utsläppsregler. Det ledde till att kommissionen riktade sitt fokus mot bilarna.

Därför började man mäta bilars utsläpp vid verkliga körförhållanden, inte i laboratorium som i den officiella EU-körcykeln. Då visade det sig att dieselbilars utsläpp av kväveoxider (NOx) var mycket högre än vid just laboratorietester. Detta upptäcktes 2007 och under 2008 fick EU-kommissionen vetskap om det.

Ett internbrev inom kommissionen slog fast att det fanns en differens mellan de utsläppsmängder som biltillverkarna redovisade och de mängder som de verklighetsbaserade testen gav. Slutsatsen i internbrevet var att det var vanligt bland biltillverkarna använda någon form av utsläppskontroll (alltså någon form av manipulation).

EU-kommissionen har meddelat att de inte kände till att det fanns manipulerande mjukvara i dieselbilars motorer.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer