EU lättar på utsläppskraven för dieselbilar

Så här i skandaltider skulle man kunna tro att de styrande tog i med hårdhandskarna för att få bukt med utsläppen från framtida dieselbilar. I stället går man åt andra hållet för att inte äventyra biltillverkarnas finanser.

Den europeiska körcykeln är tänkt att redovisa bilars förbrukning och utsläpp vid vanlig körning med en genomsnittlig, europeisk körstil. Men tyvärr är den långt ifrån verklighetsförankrad, något som vi på Teknikens Värld har uppmärksammat under många år (därför har vi vår egen körcykel Sverigecykeln som vi använder oss av vid varje test). Problemet har på senare tid också uppmärksammats av europeiska myndigheter, framför allt sedan Volkswagen togs med fingrarna i syltburken – manipulerandes med utsläppen från dieselmotorer – samtidigt som många andra bilar från olika tillverkare visat sig släppa ut betydligt större mängder kväveoxider vid verklig körning än vid officiella mättester.

LÄS OCKSÅ: VW-ägda MAN har utsläppsfuskat under flera år

De styrande i EU vill se en mer verklighetsbaserad körcykeln, något som är på gång och introduceras 2017. Den nya körcykeln ska representera verklig körning ute på väg, inte körning på valsar i en steril laboratoriemiljö. Då blir det tuffare att nå upp till de krav som ställs på bilars utsläpp i dag, men så blir det tydligen inte. I går beslutade nämligen EU-kommissionens tekniska kommitté för motorfordon att lätta på kraven.

I dag får en dieselbil endast släppa ut 80 milligram kväveoxider (NOx) per kilometer, något alla godkända bilar klarar enligt dagens europeiska körcykel (NEDC). Mängder med bilar släpper dock ut nivåer som vida överstiger det satta gränsvärdet om de testas i mer verklighetsbaserade körcykler, exempelvis den som kallas WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). I vissa fall överstigs värdena med flera hundra procent.
Här finns alltså ett problem som man kan anse måste lösas och som de styrande borde vilja få rätsida på, men vid ett EU-sammanträde under onsdagen kom man överens om att i stället lätta på regelverket.

LÄS OCKSÅ: Volvo-diesel överskred gränsvärde med 1 359 procent

I stället för max 80 milligram kväveoxider per kilometer (Euro 6) ska man tillåta utsläpp som är 110 procent högre (max 168 mg/km) fram till och med utgången av 2019. Från och med januari 2020 ska man permanent tillåta 50 procent högre utsläpp, det vill säga 120 milligram kväveoxider per kilometer.
Det uppluckrade regelverket framöver är alltså tamare än det som gäller i dag, men flertalet biltillverkare kommer ändå tvingas behöva skärpa sig.
I USA är reglerna betydligt hårdare, där får dieselbilar inte släppa ut mer än 43 milligram per kilometer.

LÄS OCKSÅ: Opel beskylls för manipulerad mjukvara

EU-kommissionen sägs ha kommit fram till sitt beslut bland annat genom att ta hänsyn till de europeiska biltillverkarnas eventuella kostnadsökningar om reglerna är för hårda.

Beslutet kallas för skandalöst av vissa, bland annat en holländsk EU-parlamentariker som representerar den gröna sidan av EU:s folkvalda är rasande.

Visa kommentarer