Tyskland har redan varit inne på idén och nu har EU-parlamentet röstat för att äldre bilar med höga utsläpp av kväveoxider (NOx) ska byggas om.

EU-parlamentet har haft en hektisk vecka med många diskussioner och beslut som berör hela EU. Bland annat har de röstat för nya regler för upphovsrätt på Internet, förbud mot engångsplast och klubbat den lite hårdare vägen för sänkta koldioxidutsläpp från bilar – 37,5 procent lägre till år 2030 jämfört med 2021 års nivå om 95 gram per kilometer.

Parlamentets 751 ledamöter röstade även i en annan fråga som berör Europas bilägare och bilindustri, en omröstning som inte har kommit fram i mediebruset utan har fått stå åt sidan till förmån för alla andra beslut. Ledamöterna röstade nämligen också, i efterdyningarna av dieselgate, för obligatorisk ombyggnad av äldre bilar som släpper ut höga nivåer av kväveoxider (NOx). 301 ledamöter röstade för förslaget, 181 röstade emot och 42 lade ned sina röster. 227 av ledamöterna röstade av någon anledning inte (frånvaro?).

EU-parlamentet anser att unionens medlemsstater bör vidta nödåtgärder för att återkalla eller ta bort det stora antal bilar som ses som mycket förorenande, samt att de bör samarbeta med biltillverkarna för att hårdvaruanpassa bilarna för sänkta utsläpp. Parlamentsledamöterna befarar att om inget händer i form av en samordnad aktion kommer luftkvaliteten att försämras under många år framöver.

Tyskland har varit inne på samma lösning som den EU-parlamentet röstade för i veckan, men Angela Merkel är inte förtjust i tanken då hon anser att den är för kostsam och att kostnaden inte står i proportion till fördelarna.

EU-parlamentet anser att flera av EU:s medlemsstater inte tar denna fråga på allvar genom att sätta tillräcklig press på biltillverkarna i form av sanktionssystem eller andra insatser. Vissa medlemsländer anses dessutom vara dåliga på att informera EU-kommissionen om exempelvis återkallelser. Länderna som räknas upp är Bulgarien, Ungern, Irland, Slovenien och Sverige.

Visa kommentarer