Det är drygt tre år sedan som Volkswagen-koncernens utsläppsfusk uppdagades. Något de kritiseras för än i dag. När EU-kommissionen presenterade sin rapport kring ärendet anser de att VW inte levt upp till kraven som ställdes i det avtal som företaget ingick med EU.

Volkswagen har kritiserats kraftigt från flera olika håll sedan deras avgasfusk på koncernens dieselmotorer blev offentligt under 2015. Nu kommer nästa kritik.
När EU-kommissionen under dagen presenterade sin slutrapport kring ärendet visar den att de är långt ifrån nöjda. Trots att 80 procent av de berörda bilarna i Europa har fått en uppgradering av avgasreningen.

Efter Dieselgate-skandalen tvingades VW-koncernen att betala miljardböter i USA men i EU fanns inte samma möjlighet på grund av de starka konsumentlagarna i staterna. Trots det tvingades VW betala en miljard i böter i Tyskland förra månaden.

Istället utarbetade EU och VW ett avtal under 2016 som innebar att alla berörda bilar, cirka 8,5 miljoner, skulle repareras, inte drabbas av några olägenheter i samband med detta samt hålla kunderna väl informerade. Detta avtal kallades för ”Trust Building Measure” där det ena syftet var att återskapa förtroendet för företaget.

När kommissionens rapport publicerades i dag framgår det tydligt att de är kritiska mot det tyska storföretaget då EU anser att de inte har varit tillräckligt tydliga för att uppfylla kraven i det avtal som skrevs. De förklarar att VW bland annat inte har gett några garantier för att uppgraderingen av dieselmotorerna inte ska påverka prestandan negativt. När Teknikens Värld testade tio bilar före och efter åtgärden kunde det slås fast att körbarheten ändrats dramatiskt till det sämre.

Dessutom förväntade sig EU att VW skulle ha varit tydligare mot sina konsumenter och erkänna att deras fusk stred mot EU-lagarna – likt de gjorde i USA.

Visa kommentarer