Tyskland har länge velat ha vägtullar på framför allt Autobahn och under nästa år var det tänkt att ta dem i bruk. Det har dock EU-domstolen nu satt stopp för då avgifterna för att köra på tyska vägar anses vara olikbehandlande av utlänningar.

I Österrike kostar det att köra på motorväg. Även i exempelvis Frankrike och Italien kostar det att använda det ofta väl utbyggda motorvägsnätet. Tyskland, som är ett transitland av stora mått, har under många år sneglat på sina grannländers lösningar.
Redan 2013 skrev vi om hur Tyskland var ett steg närmare att införa avgiftsbelagd körning för utlänningar på Autobahn. Förslaget kom från kristdemokraterna i Bayern som ansåg att slitaget och underhållskostnaderna var för stora samtidigt som de ogillade att den omfattande utländska trafiken inte behövde vara med och finansiera kalaset (tyskarna gör det ju redan via skatten).

Året därpå var tyska regeringen positiva till förslaget men på grund av EU:s jämställdhetslagar formades förslaget om till att även tyska trafikanter måste betala avgift, pengar som de dock skulle få tillbaka via skatteavdrag. 2016 tyckte dåvarande transportministern i landet var ett lämpligt år att införa vägavgifterna.

LÄS MER: Fri fart på Autobahn kan försvinna

Efter att EU-kommissionen, trots förändringar i förslaget, hade hotat dra Tyskland inför EU-domstolen blev det inga vägavgifter 2016. Det blev ytterligare en vända med förändringar i förslaget och den tyska riksdagen, förbundsdagen, röstade under våren 2017 genom det. EU-parlamentet var däremot negativt inställda.

Det senaste i ärendet har varit att Tyskland haft för avsikt att införa vägavgifterna på Autobahn och på landsvägar under hösten 2020. Så blir det inte och enligt tysk media kanske vägtullarna aldrig kan bli verklighet. EU-domstolen har nämligen satt stopp för dem då de anser att vägtullarna är diskriminerande mot andra EU-medlemsstaters medborgare, något som strider mot EU:s lagstiftning.

EU-domstolen tog upp ärendet efter att Österrike, med stöd från Nederländerna, anmält Tysklands förslag. Ett annat grannland till Tyskland, Danmark, gick dock på tyskarnas linje och gav dem stöd för vägtullarna.

LÄS MER: Sista biten av Hitlers Autobahn borta

Visa kommentarer