I motsats till tidigare förväntningar skärper EU reglerna för koldioxidutsläpp från bilar. Den svenska miljöbilssatsningen kan dock glädja sig åt en etanolbonus som till viss del kan rädda de svenska biltillverkarna.

Efter dagens omröstning i EU-parlamentets miljöutskott står det nu klart att kraven på biltillverkarna att sänka koldioxidutsläppen blir tuffare. Omröstningen beskrivs som dramatisk då flera förslag om kompromisser föll. För några veckor sedan presenterade EU-parlamentets Industriutskott sitt förslag till en lättning för biltillverkarna. Industriutskottet föreslog att kravet på att biltillverkarnas hela flottor ska släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer år 2012 skulle ändras till att innebära att 60 procent av biltillverkarnas flottor ska klara kraven 2012, 70 procent år 2013, 80 procent år 2014 och 100 procent år 2014. Men så blir det alltså inte. Miljöutskottet har beslutat att hela bilflottan ska klara kraven år 2012.

Merparten av Europas biltillverkare kan få svårt att leva upp till kraven som det beslutades om under gårdagen. Utslaget av Miljöutskottets omröstning blev dock en glädjande nyhet för svenskarna Saab och Volvo. Samtidigt som det beslutades om de tuffa reglerna godkändes även en etanolbonus, som i själva verket fungerar som ett svenskundantag. Enligt undantaget får bilar som kan köras på E85 en ”rabatt” på 20 procent på sina koldioxidutsläpp – dock med ett tak på 25 gram. En Volvo V70 2,0 F som släpper ut 206 g/km får därmed i stället ett utsläpp på 181 g/km. Undantaget gäller dock bara för bilar som säljs i Sverige. Villkoret för etanolbonusen är nämligen att man ska kunna tanka etanol på mer än 30 procent av tankställena i ett land. Eftersom Sverige är ensamt om att uppfylla det kriteriet är det bara de svenska flexifuelbilarna som kan räkna med etanolrabatten. Bonusen gäller dessutom bara för personbilar med en tjänstevikt under 2 000 kilo.

De svenska EU-parlamentarikerna Åsa Westlund(s), Anders Wijkman(kd) och Christoffer Fjellner (m) som har drivit frågan om ett etanolundantag är mycket nöjda med Miljöutskottets beslut.
– Jag gläder mig också åt att jag efter mycket påtryckningar fick gehör för den svenska etanolsatsningen och att utskottet röstade för att man ska ta särskild hänsyn till etanolbilar. Nu hoppas jag verkligen att den svenska borgerliga regeringen börjar driva den fråga på allvar i ministerrådet. Varför har Reinfeldt ännu inte bjudit in sina partivänner Sarkozy och Merkel till att köra etanolbil i Sverige? Säger Åsa Westlund.

Saab och Volvo kan löper fortfarande risk att drabbas av höga böter när koldioxidreglerna träder i kraft. Bortsett från etanolsatsningen har svenskarna inte gjort mycket för att sänka sina koldioxidutsläpp. Reglerna säger att en tillverkare måste betala en straffavgift på 20 euro för varje gram bilen släpper ut över gränsen på 130 g/km. För biltillverkare som inte klarar kraven kan det därmed bli mycket kostsamt.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer