Euro NCAP firar 20 år och beräknas ha räddat över 78 000 liv genom åren. Se hur säkerheten har förbättrats sedan 1997.

Cirka 1 800 bilmodeller har Euro NCAP krocktestat sedan starten 1997. Med hjälp av dessa uppskattar man att över 78 000 liv har räddats. När testerna startade visade dessa stora säkerhetsbrister hos bilarna. Krockkuddar, bältespåminnare och ESP är i dag en självklarhet, mycket tack vare Euro NCAP:s arbete.

De första testerna genomfördes i samarbete med FIA (det internationella bilsportförbundet), ICRT (International Consumer Research & Testing) samt brittiska och svenska myndigheter. Sju bilar från B-segmentet testades där Ford Fiesta och Volkswagen Polo fick tre av fyra stjärnor. Fiat Punto, Nissan Micra, Opel/Vauxhall Corsa och Renault Clio fick två stjärnor medan Rover 100 fick nöja sig med en. Första bilen att nå ”omöjliga” fyra stjärnor var Volvo S40.

Tester är nu än mer krävande och bilarna kan få maximalt fem stjärnor. Hänsyn tas till hur väl bilarna skyddar passagerare och fotgängare vid en krock men även bilens förmåga att undvika en krock.

– Vi vill säkerställa att Europas vägar blir ännu mer säkra under nästkommande 20 år, inte bara för bilister utan för alla trafikanter. Vi testar redan nu många fler aspekter av en bils säkerhet än vi gjorde 1997 och det ska vi fortsätta utveckla, säger generalsekreteraren Michiel van Ratingen.

I samband med 20-årsfirandet krockade Euro NCAP med en Rover 100 från 90-talet och en ny Honda Jazz som jämförelse. Hur det gick ser du på bilden ovan och i klippet nedan.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Visa kommentarer