Euro NCAP: Usel krocksäkerhet i familjebussar

Ford ska ha en stor eloge för att deras nya Ford Transit Custom nådde upp till maxbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Övriga fem krocktestade familjebussar var betydligt sämre. Sämst av alla: Renault Trafic med två stjärnor.

Bara två veckor efter förra krocktestomgången där Dacia återigen visade upp sin sämre sida presenterar nu Euro NCAP nya krocktestresultat. Denna gång rör det sig inte om vanliga personbilar utan om minibussar som används som skåpbilar och – något allt som blir vanligare – som familjebussar då de erbjuder utrymme och sittplats för åtta eller nio åkande.

Euro NCAP valde ut sex av Europas bästsäljande minibussar: Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Ford Transit Custom, Hyundai H-1, Peugeot Expert samt Renault Trafic.
Resultatet, som du kan se sammanställt nedan, visar att den här typen av fordon har låg krocksäkerhet. Endast Ford Transit Custom nådde upp till högsta betyget fem stjärnor medan övriga nådde maximalt tre stjärnor. Renault Trafic fick usla två stjärnor.

Alla testade minibussar förutom Ford Transit Custom förlorar stort på att ha undermåligt krockskydd, dålig säkerhetsutrustning och knapphändigt med aktiva och passiva säkerhetssystem. Ford Transit Custom är konstruerad med krocksäkerhet i fokus och därför exempelvis ensam med sidokrockgardiner och filvarningssystem.

Michiel van Ratingen på Euro NCAP berättar att fordon av den här typen oftast är utvecklade för kommersiella syften och i grunden ämnade som personfraktare. Det innebär att de uppdateras mer sällan och har en lägre nivå på säkerhetsutrustningen.
– Om du har en familj med många barn och frestas att köpa ett sådant fordon, tänk på att de oftast inte erbjuder det senaste inom fordonssäkerhet, säger han.

Han tror också på att krocksäkerheten för fordon likt dessa kommer att utvecklas och förbättras över kommande år nu när Euro NCAP har börjat belysa problematiken.

En annan populär minibuss i samma genre som ovan nämnda är Volkswagen Transporter/Multivan. Denna krocktestades 2008 av Euro NCAP och fick då fyra stjärnor enligt det gamla rankingsystemet. Sedan dess har Transporter/Multivan uppdaterats.

Om du i tabellen nedan undrar varför krocktestresultaten för Citroën, Fiat och Peugeot är identiska beror det på att trion är syskonbilar.

Euro NCAP-betyg

För att läsa vidare om respektive minibuss krocktestresultat klicka på följande länkar:


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer