Tillgången på batterier till elbilar är en av de stora knäckfrågorna för tillverkningen av de många nya elbilsmodeller som är på väg in på marknaden. Speciellt har detta rört Europa, men nu kommer nya siffror som visar att de europeiska produktionen är på väg upp – och snart förbi USA:s.

Det är finansanalytikerna på Bloomberg, i sin avdelning New Energy Finance, som har tagit fram nya data för förväntad kapacitet i produktionen av batterier till elbilar. Och även om Asien fortfarande har ett stort övertag i volymerna så är den europeiska produktionen på väg att resa sig – och det snabbt. Redan till 2023 – dit prognosen gjorts – beräknas den europeiska batteriproduktionen vida överstiga den amerikanska.

Från att i fjol endast stå för några få gigawattimmars produktion, har flera europeiska initiativ gjort att produktionen kommer öka snabbt. Till 2023 förutspås den landa på hela 198 GWh, jämfört med den förutspådda produktionen i Nordamerika (främst USA) på 130 GWh. En ytterligare fördel som nämns för den europeiska batteriproduktionen jämfört med den amerikanska är att den sistnämnda också är starkt beroende av ett enda företag – Tesla.

I april varnade EU-kommissionen att den bristande tillgången på europeiskt tillverkade batterier kunde vara en nackdel konkurrensmässigt för europeiska bilföretag. Enbart Volkswagen planerar exempelvis producera 22 miljoner elektrifierade fordon, med behov av batterier, över en tioårsperiod. Och det är främst Tyskland och Frankrike som drivit på utvecklingen, inom European Battery Alliance, med investeringar på eventuellt över 100 miljoner euro.

Först ut av de europeiska ”gigafabrikerna” blir dock svenska Northvolt, som ju tidigare i år meddelade att fabriken som är under uppförande i Skellefteå fått tillräckligt med kapital för att färdigställas. Den verkliga giganten i sammanhanget är dock Kina, som väntas stå för hela 800 GWh i produktion 2023 – motsvarande två tredjedelar av hela världens produktion på 1,2 terawattimmars batterikapacitet.

Värt att notera är dock att flera av de fabriker som är på gång i Europa, i exempelvis Tyskland och Ungern, har just asiatiska företag bakom sig.

Visa kommentarer