Fiat Chrysler Automobiles och PSA, med Peugeot, Citroën, DS och Opel, meddelade i förra veckan att de båda koncernerna har för avsikt att gå samman. Om så blir fallet finns risken att flera fabriker i Europa blir överflödiga och att anställda måste friställas.

Italiensk-amerikanska fordonskoncernen Fiat Chrysler Automobiles, FCA, sökande efter en partner ser ut att vara över. De senaste åren har företaget försökt närma sig bland annat Volkswagen, Ford, GM, Toyota och Renault, dock utan resultat. Men så plötsligt – i förra veckan – kom beskedet att FCA och franska fordonskoncernen PSA, med märken som Peugeot, Citroën, DS och Opel, ämnar gå samman och bilda en gemensam koncern som blir världens fjärde största biltillverkare (just nu 8,7 miljoner bilar årligen).

Samgåendet är inte genomfört utan många förhandlingar och överenskommelser kvarstår. En så kallad avsiktsförklaring (på engelska: letter of intent) väntas få nödvändiga underskrifter om några veckor.

FCA-fabriken i serbiska Kragujevac

FCA-fabriken i serbiska Kragujevac

Skulle allt löpa planenligt innebär det en hel del förändringar i de båda företagen, kanske framför allt inom FCA. Både FCA och PSA bedyrade i förra veckan, efter att både fackföreningar och politiker uttryckt oro, att några fabriksnedläggningar inte ska vara aktuella.

Men riktigt så enkelt är det inte, enligt bilindustrianalysföretaget LMC Automotive. Enligt dem har FCA och PSA en sammanlagd tillverkningskapacitet på 14 miljoner bilar årligen, betydligt fler än vad en vikande marknad efterfrågar.

Vauxhall Vivaro tillverkas PSA-fabriken i brittiska Luton

Vauxhall Vivaro tillverkas PSA-fabriken i brittiska Luton

”Användningsgraden skulle vara låga 58 procent, vilket skulle ge koncernen nästan sex miljoner överkapacitet globalt”, skriver LMC Automotive.

Analysföretaget menar att fabriker i Europa sannolikt skulle få ta den hårdaste smällen i form av nedläggningar. LMC Automotive pekar ut några fabriker med lägre produktionskapacitet som ligger i riskzonen, exempelvis Fiats i serbiska Kragujevac samt de båda Vauxhall-anläggningarna i Ellesmere Port och Luton.

Lancia Ypsilon tillverkas i FCA-fabriken i polska Tichy

Lancia Ypsilon tillverkas i FCA-fabriken i polska Tichy

De menar också att FCA kommer att behöva använda PSA-koncernens generellt snålare motorer för att ha en chans att nå upp till de allt hårdare utsläppsmål som måste efterlevas av biltillverkarna. En sådan övergång tros kraftigt påverka FCA:s motorfabriker runt om i Europa, framför allt i Italien och Polen. PSA uppges ha god produktionskapacitet i sina europeiska motorfabriker, möjligtvis så pass hög att de kan täcka upp även för FCA-koncernens behov.

Jeep Renegade tillverkas i FCA-fabriken i italienska Melfi

Jeep Renegade tillverkas i FCA-fabriken i italienska Melfi

Den europeiska marknaden för mindre bilar i A- och B-segmenten (storlekarna Peugeot 108 och 208) väntas tappa stora marknadsandelar de kommande åren, exempelvis räknar analytiker med ett tapp om 40 procent mellan 2020 och 2021. Både FCA och PSA är stora inom nämnda segment och många räknar med att det är FCA som får ge vika och börja anamma partnerns teknik för att överleva. PSA-koncernens nya, flexibla CMP-plattform, som redan används som grund till nya Opel Corsa, nya Peugeot 208 och i DS 3 Crossback, kan med andra ord komma att hittas även i bilar från Fiat, Lancia och Alfa Romeo i framtiden.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer