Experterna: Priserna på bensinbilar kommer att få stryk

Ny teknik förändrar bilmarknaden snabbt. Vad kommer att hålla restvärdet bäst? Experterna på bilvärderingsföretaget bilpriser.se pekar på flera trender – premiumbubblan, elbilsvurmen och dieselskräcken. Trender du som bilköpare måste ha koll på.

Alla har vi en känsla för vart bilmarknaden är på väg. Om inte annat så vet vi hur mycket vi fick för vår förra bil.
Men experterna på bilpriser.se, Sveriges största bilprisanalysföretag, tar marknadskänslan till en annan nivå. De sitter inte bara och gissar. Som grund för marknadsbedömningarna tar de in prisuppgifter från tusentals faktiska försäljningar, från prissättningen på flera olika plattformar och från handelns lagerstatistik.
– Med hjälp av all input har vi skapat ett index. Konsumentprisindex, KPI, känner alla till, men vi har i stället skapat BPI, Bilprisers index. Det använder vi som ett verktyg för att se vad som har hänt och för att göra prognoser om framtiden, förklarar Karl Wahlin, doktor i statistik och en av experterna på Bilpriser som analyserar bilmarknadens rörelser.

– Det är mycket som händer just nu, och många signaler som pekar åt olika håll. Men generellt sett verkar begagnatmarknaden oerhört stark, begagnatpriserna har ökat i nästan alla segment, säger Karl Wahlin.

Det alla undrar i dag är vilken teknik man ska våga satsa på. Elbilar efterfrågas både på nybils- och begagnatmarknaden. Men ska man verkligen köpa en elbil just nu, när priserna på nya elbilar förväntas gå ner?
– Det som står sig allra starkast är laddbara bilar. Det finns ett oerhört sug efter bilar som går att ladda med billig elkraft. De har en låg milkostnad och det är begagnatköparna villiga att betala för. I dag säljs begagnade laddbara bilar för upp till 100 000 kronor mer än nypris bara för att det är långa leveranstider, säger Karl Wahlin.

Det är inte bara laddbara bilar som har en hög efterfrågan.
– Även priserna på begagnade bensinbilar har ökat starkt. De senaste tre åren har vi noterat en ökning på omkring 40 procent i indexet för begagnade bensinbilar, en oerhört stark uppgång, och det finns egentligen inget som säger att trenden inte skulle fortsätta, säger Karl Wahlin.

Robert Mohlin och Karl Wahlin på bilpriser.se

Robert Mohlin och Karl Wahlin på bilpriser.se analyserar marknadsdata och gör prognoser på framtida begagnatpriser. ”Jag tror vi är på väg bort från storkombin. Redan nu ser vi att en begagnad Volvo V60 ofta kostar mer än en begagnad Volvo V90, trots att den är större”, siar Karl Wahlin.

Kollegan Robert Mohlin förklarar närmare.
– Dels är utbudet väldigt lågt, det såldes inte alls lika många bensinbilar för några år sedan. Dels är efterfrågan hög. Det är helt enkelt ett väldigt stort intresse för de bilar som är till salu, säger Robert Mohlin.

Inget sker av en slump.
– Att efterfrågan ökar beror på flera saker. Dels beror det på att det har blivit riktigt dyrt att skaffa en ny bensinbil, malusskatten slår hårt och bara på nyregistrerade bilar. Man väljer hellre en begagnad bil av den orsaken. Dels har vi den låga växelkursen som gör att det är rena köpfesten för tyskar, danskar och finländare. Vi ser att de mindre objekten gärna går på export, Volkswagen Polo och andra bilar i den storleken, säger Karl Wahlin.

Men det finns orosmoln som kan skaka om den starka begagnatmarknaden.
– Jag tror att när vi får ut större volymer av laddhybrider på marknaden så kommer begagnade bensin-, diesel- och hybridbilar att få sig en smocka. Sett till milkostnaden är det billigare att köra en laddbar bil än en bil som ska tankas, säger Karl Wahlin.

Nyförsäljningen av dieselbilar har fallit kraftigt, och i pressen talas det ibland om en dieselskräck på marknaden.
– Det är definitivt signaler som borde få priskurvan att peka nedåt, men hittills har vi inte sett det. Det har varit en viss avmattning, men priserna har ändå varit stabila. Dieselskräcken tycker jag är överdriven. Så länge du inte bor i centrala Stockholm så drabbas du inte av regleringarna, säger Karl Wahlin.

Men trots allt har dieselbilarna inte varit med om den uppgång som bensinbilar gynnats av. Jämför vi Bilprisers index över dieselbilar med samma index för bensinbilar är skillnaden markant, en skillnad som definitivt borde få en dieselbilspekulant att tveka.

Det som är säkrast i dag, och kanske i den närmaste framtiden, är alltså en laddbar bil, inte nödvändigtvis av ett premiummärke, men gärna med en suvkaross, en normal karossfärg och lagom med utrustning.

Samtidigt är koldioxidutsläppen det som utpekas som den stora klimatboven. Är det då inte helt vansinnigt att köpa en ny bil som går på bensin eller diesel 2020? En bil som riskerar att bli värdelös om tio år om vi ska få till ett helt koldioxidneutralt samhälle.
– Jag har svårt att se att man ska förbjuda den typen av bilar. Det man kan göra är att höja skatterna och hindra dem i stadskärnor. Men jag undrar om det går att stoppa de fossildrivna bilarna. Jag tror att man får samhällsopinionen mot sig, säger Karl Wahlin.

– Dessutom finns det idag fortfarande inga alternativ för många bilköpare som kör långt och utanför de stora trafiklederna. Då är det diesel som gäller, säger Karl Wahlin.

Inte bara drivmedlet har betydelse för andrahandsvärdet, även bilstorlek och biltyp spelar in.
– Min bild är att efterfrågan på den traditionella svenska storkombin har minskat, många kan faktiskt nöja sig med en mindre bil. Man ser hellre till fördelen med en mindre bil, en bil som drar mindre bränsle och kostar mindre att äga, säger Karl Wahlin.

– Vi ser att de små bilarna värdemässigt har tuffat på bra, framförallt ser vi det när vi tittar på de äldre modellerna. När de är 10-12 år står sig småbilarna riktigt bra, säger Robert Mohlin.

Kombikarossen är inte längre den garant för bra andrahandsvärde den en gång var.
– Suvar är hett även på begagnatmarknaden, och de kannibaliserar på de andra modelltyperna, säger Mohlin.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 2020 02

En laddbar bil med suv-kaross, som inte behöver vara premium, i en neutral färg och med lagom utrustning. Ett säkert alternativ, spår experterna.

För att få bra betalt ska man ha rätt kaross och rätt utrustning.
– Panoramaglastak och parkeringsvärmare blir allt mer populärt. Automatlåda har alltid varit eftertraktat. Navigation håller på att spela ut sin roll, i och med att man kan få Apple CarPlay och att Android Auto är på väg, säger Robert Mohlin.

– Jag vill också varna för alltför hög grad av individualisering. Udda kulör på lack och läder gör bilen svårsåld, säger Karl Wahlin.

Premiummärken har under flera år vuxit sig stora på nybilsmarknaden. Modeller från de gamla volymmärkena som Opel, Ford och Renault spelar nu allt oftare rollen som uddabilar. De stora volymerna av premiumbilar kan betyda att suget efter dessa på begagnatmarknaden kommer att avta.
– Det vi kan se är att standardsegmentet har ökat mer än premiumsegmentet de senaste åren, säger Robert Mohlin.

Det som är säkrast i dag, och kanske i den närmaste framtiden, är alltså en laddbar bil, inte nödvändigtvis av ett premiummärke, men gärna med en suvkaross, en normal karossfärg och lagom med utrustning. Hellre bensin än diesel om du inte kan ladda eller kör långt.
– Kanske med något extra i utrustningen så att man sticker ut i annonsflödet. Men man måste komma ihåg att allt vi har sagt om dieselskräck och värdet på laddbara bilar hänger på politiska beslut. Vi vet ju faktiskt inte vad som kommer att hända, avrundar Karl Wahlin.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer