Däcktryckssystemet på nya Toyota kräver kalibrering – efter varje däckbyte. Kostnad: 700 kronor per år, som kunden ska betala.

Torbjörn Midwind i Malmö köpte en ny Toyota Verso i juni förra året. Enligt gällande lagstiftning är bilen försedd med ett system som övervakar däcktrycket. Det ska alla nya bilar ha från och med första november i år.
I samband med köpet beställdes en omgång vinterhjul till bilen, och Torbjörn Midwind valde då att betala extra för original vinterfälgar med däcktryckssensorer.
I oktober var det dags att skifta till vinterhjulen men efter bytet lyste varningslampan för däcktryck i displayen.
– Jag kontrollerade mycket noga att däcktrycket var korrekt, men ändå lyste varningslampan. Jag åkte då till Toyota-verkstaden där jag hade köpt bilen, och de berättade att det inte fanns något fel i systemet. Däremot måste systemet kalibreras om efter varje hjulskifte, vilket skulle kosta 350 kronor, berättar Torbjörn Midwind.

Någon sådan kostnad hade Torbjörn Midwind inte lust att ta alls.
– Jag känner mig lurad. När jag beställde bilen med vinterhjulen fick jag ingen information alls om att systemet måste kalibreras vid varje hjulskifte. Nu känns det som om jag får betala för Toyotas misstag vid konstruktionen av systemet, säger Torbjörn Midwind.

Verkstaden erbjöd sig att stå för första kalibreringskostnaden men det räcker inte menar kunden.
– Den här konstruktionsmissen innebär att jag som kund får betala 700 kronor per år. Dessutom tvingas jag åka in till verkstaden två gånger extra per år vilket tar ett par timmar varje gång. Jag menar att Toyota måste ta fram sensorer som inte behöver omkalibreras, säger Torbjörn Midwind.

Någon sådan lösning står dock inte för dörren. Torbjörn Midwind menar då att alternativet är att han får tillbaka merkostnaden för vinterfälgarnas däcktrycksensorer som han inte har någon glädje av utan kalibrering.
– Det är nog inget problem för Toyota-handlaren. Men resultatet blir då förstås att varningslampan för fel däcktryck lyser konstant och det är ju irriterande i en helt ny bil. Därför vill jag i så fall att de kopplar bort varningslampan, men det vill de inte göra, säger Torbjörn Midwind.
 

Toyota kommenterar

I princip är det riktigt det som står i artikeltexten. Förutom att ”Toyota inte vill koppla bort”. Det handlar om att det överhuvudtaget inte går att koppla bort varningslampan.
För de kunder som använder sig av våra återförsäljares däckhotell och gör hjulbytet hos återförsäljaren ingår ofta programmeringen i priset eftersom tidsåtgången då är liten.
Vi övergår nu till en tvåkanalssystem som gör att de bilägare som väljer att göra hjulbytet själva inte hamnar i samma situation.

Bengt Dalström
Toyota Sweden AB

Nej till TPMS i Sverige

Alla nya bilar måste efter första november i år ha ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Systemen ger en varningssignal om däcktrycket i något hjul minskar med 20 procent eller som lägst 1,5 bar. Syftet är att få folk att köra med rätt lufttryck i däcken så att bilarna inte drar för mycket bränsle.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul.
Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik. Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen.

Visa kommentarer