När nya MX-5 presenterades förra veckan var Mazda något hemlighetsfulla. De bjöd inte på några exakta specifikationer om varken vikt eller drivlinor. I dag får vi reda på mer.

Det är inte förrän nya MX-5 gör offentlig debut på Parissalongen nästa månad som vi får reda på alla hårda fakta kring bilen. När själva världspremiären, som Teknikens Värld var närvarande vid, ägde rum förra vecka höll Mazda inne på de mest spännande detaljerna.
Men tack vare australiensiska Motoring (värst vad de har avslöjat grejer på sistone) slipper vi vänta flera veckor på några av uppgifterna.

Enligt Motoring, som lutar sig mot sina källor inom Mazda, väger nya MX-5 inte mycket mer än ett ton, precis vad Mazda avslöjade vid premiären. Motoring har till och med en exakt siffra: 1 020 kilo. Om siffran är korrekt innebär det att nya MX-5 i instegsversion är 135 kilo lättare än MX-5 Cabriolet generation NC (utgående) med 1,8-liters 126-hästarsmotor och manuell växellåda. Självklart ska det tas i beaktning att nya MX-5 är 10,5 centimeter kortare än sin föregångare, men samtidigt är den också något bredare.
Viktminskningen beror alltså inte främst på storleken utan förklaringen är främst Skyactiv-tekniken som nu har kommit till MX-5 i stor omfattning. Skyactiv-chassit med stora portioner aluminium spelar störst roll i bantningskuren.

Vid premiären förra veckan berättade Mazda om två nya Skyactiv-G-bensinmotorer, en på 1,5 liter och en på 2,0 liter, båda fyrcylindriga. 140 respektive 200 hästkrafter var effektsiffror som det pratades om – inofficiellt och ryktesvägen förstås. Nu vet vi bättre, i alla fall om Motorings uppgiftslämnare talar sanning. Minsta motorn sägs lämna ifrån sig 96 kilowatt, det vill säga 130,5 hästkrafter. 131 om vi avrundar. Någon vridmomentsiffra har inte förmedlats men som Motoring säger så finns motorn redan i Mazda 2 i Japan, dock med något lägre effekt (116 hk). I den versionen uppgår vridmomentet till 144 newtonmeter så i MX-5 kan vi vänta oss något mer. Troligtvis något tiotal högre.

Mazda ska enligt uppgift ha varit inne på både 1,6- och 1,8-litersmotorer som instegare, men valet föll till sist på 1,5 liter eftersom den varianten sägs bjuda på bästa kombinationen av kraft och bränsleekonomi.
Några fakta, mer än vissa rykten, om 2,0-litersmaskinen finns inte i dagsläget. 200 hästkrafter kan det bli, men mer sannolikt ligger effektsiffran runt 180.

2 oktober vet vi mer. Då är det Parissalong. Säljpremiären lär vänta på sig till 2015.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer