Familjebussar i toppklass

Test av Chrysler Grand Voyager 3,3 LX, Citroën C8 3,0 V6 SX Automat och Renault Grand Espace 2,0 Euroline.

Chrysler Grand Voyager 3,3 LX

Enkel men stelbent

Chrysler upplevs som en äldre, omodern konstruktion. Men enkel och rejäl, den borde hålla.
Minus för soffan längst bak som låser utrymmet. Plus för relativt snål.
Tips: Akta er för de mörktonade bakrutorna!

Basfakta

Motor
Tvärställd V6, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,3.
Borrning/slag 93/81 mm, volym 3 301 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 5100 r/min.
Max vridmoment 285 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 50,0 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 12 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Fram skruvfjädring, fjäderben med undre triangellänkar, bak stel axel med bladfjädrar samt Panhardstag. Krängningshämmare fram.

Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 215/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 509, bredd 200, höjd 175, spårvidd fram/bak 160/163.
Tjänstevikt 2 000, maxlast 550. Släpvikt 1 600, med B-kort 950. Tanken rymmer 75 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 150 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 12,66 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: – meter
Förbrukning (blandad körning): 1,14 l/mil


Citroën C8 3,0 V6 SX

Vettigt lyxig

Citroën C8 erbjuder stor motor och automatlåda till bra pris.
Jämfört med Renault har den smartare skjutdörrar och mer öppen interiör.
Kan man leva med bensintörsten är detta vinnaren, med knapp marginal.

Basfakta

Motor
Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder.
Kompression 10,9. Borrning/slag 87/82,6 mm, volym 2946 cm3.
Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 3750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 38 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar och Panhardstag. Krängningshämmare fram.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/60 R16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 473, bredd 185, höjd 175, spårvidd fram/bak 157/160.
Tjänstevikt 1 900, maxlast 640. Släpvikt 1 900, med B-körkort 960. Tanken rymmer 80 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 125 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 10,36 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: – meter
Förbrukning (blandad körning): 1,35 l/mil

Renault Grand Espace 2,0 T Euroline

Lättkörd futurism

Man sitter kanonskönt, bra sikt och bilen känns härligt lättkörd.
Ett av klassens starkaste kort. Men dyr, automatlåda kostar 13 000 kronor. Saknar även skjutdörrar och vuxentakhöjd i stolarna i tredje raden.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 82,7/83 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5000 r/min.
Max vridmoment 250 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 39,1 km/h.

Styrning
Kuggstång, elektrisk och variabel servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem standard.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar och Panhardstag. Krängningshämmare fram.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 225/55 WR17.

Mått och vikt (cm/kg):
Axelavstånd 287 längd 486, bredd 186, höjd 173, spårvidd fram/bak 158/156.
Tjänstevikt 1 860, maxlast 700. Släpvikt 2000, med B-körkort 940. Tanken rymmer 83 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 90 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 4 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 11,02 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: – meter
Förbrukning (blandad körning): 1,05 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer