080207-whiplashskada

Får importbilar dieselskatterabatt?

Mikael Stjerna svarar:

Får importbilar dieselskatterabatt?

Jag har några frågor om de nya bilskatterna. Om jag begriper rätt finns det nu inte några ekonomiska skäl till att en dieselbil ska ha partikelfilter? Vidare börjar jag begripa varför det är så många dieselbilar som inte går att köpa med automatlåda. Om man räknar på en Renault Mégane Touring skulle skatten för en automatväxlad bil vara 1 300 kronor dyrare än för den manuella (4 677 kronor jämfört med 3 402 kronor).

Om man nu ändå tycker att en Mégane kombi med diesel och automat skulle passa verkar dessa vara vanligare i Tyskland än här. Hur är det då med skatten? Går de på på CO2-utsläpp? Sker uppräkning med 3,15 eller 3,3? Det vill säga, räknar man på registreringsdatum i Sverige som är -08 eller det första i Tyskland som är -07?

Hälsningar

Lars Magnus Frisk

Även importerade dieselbilar omfattas av de nya reglerna. Är bilen registrerad som en EU4-bil (det som i Sverige också kallas miljöklass 2005) i Tyskland, så kan den registreras i miljöklass 2005/ EU4 även i Sverige. Därmed skattas den efter CO2-utsläpp och inte efter vikt. Men för att Bilprovningen ska registrera rätt skatteklass måste Bilprovningen ha bilens certifierade CO2-utsläpp. Tyvärr står inte det i registreringsbeviset, utan Bilprovningen vill ha ett så kallat COCdokument. Det är en slags bilidentitetshandling med alla tekniska uppgifter om bilen. Be att säljaren skickar med en kopia av COC-dokumentet med bilen. Det brukar vara den generalagent som har sålt bilen ny som skriver ut en kopia. Priset brukar vara från noll till 300 kronor.

Återstår faktorn som CO2-skatten multipliceras med. Sedan årsskiftet gäller faktor 3,3 för alla bilar i det nya koldioxidrelaterade systemet. Dessutom finns en regel som säger att om bilen har nyregistrerats efter 1 januari 2008 så är faktorn 3,15.

Faktor 3,15 gäller även begagnade importbilar. Bara bilen registreras som EU4- renad bil. Du kan alltså importera en begagnad Renualt i år och få samma skatt som en nyregistrerad, svensksåld bil.

Beträffande dieselbilar och automatlåda har du alldeles rätt. Varje gram extra i utsläpp kostar för en dieselbil 47,25 kronor extra i skatt. Omräknad i centiliter innebär alltså en deciliter extra per mil hela 1 323 kronor mer i bilskatt per år. Dessutom 2 400 kronor extra i bränsleutgifter om du kör 2 000 mil per år.

Det finns därför all anledning att tänka efter två gånger innan du slår till på en stor diesel med automatlåda. Den blir dyr. Och någon partikelfilterrabatt får man inte längre, så ur ekonomisk synvinkel innebär partikelfiltret bara en kostnad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!