Amerikanska elbilsföretaget Faraday Future har det fortsatt ekonomiskt tungt och deras första modell har ännu inte börjat tillverkas. Nu tvingas företaget sälja av sina tillgångar.

För snart fyra år sedan presenterade uppstartsföretaget Faraday Future sig och lovade guld och gröna skogar med avsikt att inom kort lansera en lyxig elbil av en kaliber som världen aldrig tidigare skådat. Den skulle inte bara vara extremt snabb utan också självkörande.

Men bilen, FF 91, har bara visats upp som förserieprototyp. Det var för drygt två år sedan. Tiden därefter har kantats av ekonomiskt strul, nya investerare och ägare som pumpat in pengar i företaget, dragit sig ur igen och därmed låst utbetalningarna av pengar som hade utlovats. Dessutom har Faraday Future tvingats kapa antalet anställda från cirka tusen till 250 personer. Produktionen av FF 91 väntar vi fortfarande på, den utlovade tillverkningsstarten i december 2018 kunde de inte hålla.

Faraday Future fabrik för elbilar

Nu rapporteras Faraday Future ha sålt sitt huvudkontor i Gardena, Kalifornien, som de 2014 köpte för motsvarande 122 miljoner kronor. Affären gick igenom den 8 mars i år och köpare var fastighetsbolaget Atlas Capital. Köpeskillingen är okänd. Nu hyr Faraday Future sitt huvudkontor av fastighetsbolaget.
Därmed har Faraday Future ”gjort en IFK Göteborg”. Den tidigare svenska storklubben har de senaste åren haft det tufft ekonomiskt och tvingades 2015 sälja sin samlingslokal och träningsanläggning Kamratgården till ett fastighetsbolag som nu hyr ut anläggningen till ”Blåvitt”.

För mindre än två veckor sedan meddelade Faraday Future att de ska sälja av de tillgångar som inte ingår i kärnverksamheten för att på så sätt inbringa kapital som ska gå till att försöka få igång produktionen. Därför avser de sälja den tomt om 360 hektar norr om Las Vegas där de hade planer på att bygga sin elbilsfabrik för cirka tio miljarder kronor. 370 miljoner kronor väntas en försäljning kunna dra in till företagets kassa, en liten summa i sammanhanget.

Visa kommentarer