Farväl till Golf!

Test av Citroën Xsara 1,6 SX, Ford Focus 1,6 Trend, Honda Civic 1,6i LS, Peugeot 307 1,6 XT, Toyota Corolla 1,6 och Volkswagen Golf 1,6.

Citroën Xsara 1,6 SX

Lyxfranska till lågpris (4:e plats)

– Är Xsara bättre än nya Corolla? Nej, absolut inte. Men den är mycket billigare i inköp. Därför drar vi en lans för billigbilen som trots allt är bekväm och välutrustad och försedd med en pigg motor Största invändningen: trång kupé. Ett vettigt alternativ till Ford Focus,Toyota Corolla och Volkswagen Golf. Men kontrollera hur mycket din vagnskadeförsäkring kostar innan du slår till.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 419, bredd 170, höjd 140. Tjänstevikt 1 260, maxlast 403, släpvikt 1100. Max taklast 75. Tank 54 liter.

Motor
R4, 1 587 cm3, 1 överliggande kamaxel,
4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning /slag 78,5/82,0. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 34,93 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 5,5 tum. Däck 195/55-15.

Testbetyg

Köregenskaper
Xsara har en komfortinriktad fjädringssättning. Bilen går mjukt och fint över vägens håligheter. Den hydrauliska styrningen tar långsamt och är förmodligen en orsak till att bilen känns så understyrd. Men cirka 70 km/h i undanmanöverprovet är godkänt.

Motor/växellåda
1,6-litersmotorn på 109 hästkrafter, samma som i Peugeot 307, är pigg men lite bullrig. ”En av de bästa” tyckte flera i testlaget. Växelföringen är däremot inget att skriva hem om. Växelspaken är slapp och lägena odistinka. Miljöindex ligger på 88, vilket är bättre än för Peugeot 307 som har samma motor. Orsaken är Citroën-modellens lägre bränsleförbrukning.
Fartresurser
Snabbast. Toppfart 195 km/h och 0-100 på 9,7 sekunder enligt fabriken. Men det hörs när man gasar.

Komfort/kvalitet
Komforten är bra, i alla fall om man inte är för lång. Då är stolsdynorna för korta. Stoppningen är mjuk gränsande till svampig. Kvalitetsintrycket är blandat. Framför allt upplevs inte Xsara som riktigt modern, med designdrag från tidiga 1990-talet. Men gammalt behöver inte vara dåligt.

Ekonomi/utrustning
Utrustningen är omfattande med tanke på priset. Citroën har också kostat på i detaljerna, till exempel är det en av få bilar med gasfjädrar för huvöppningen. Lika långa drivaxlar kostar lite mer för tillverkaren men ger mindre drivkrafter i ratten. Xsara har strålkastarspolare, en finess på utdöende. Värmen i stolarna är ställbar i flera steg. Fjärrlås. Läslampor ger nästan lite lyxkänsla när natten faller på. Men klimatanläggning kostar extra, 7 900 kronor tillsammans med en cd-radio. Ekonomin är intressant. Inköpspriset är aptitligt lågt vilket ger låg kapitalkostnad. Priset är dock nästan färdigprutat vilket å andra sidan borde hålla uppe begagnatpriserna. Eftersom Xsara saknar vagnskadegaranti blir bilen dyr för yngre bilköpare som bor i storstad. Om de väljer att helförsäkra, det vill säga. Slutsats: billig för dig som kan försäkra billigt, framför allt på längre sikt.

Säkerhet
Två stjärnor – Plus för att krockkudden på passagerarplats går att stänga av. Gammal konstruktion i övrigt.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
88 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
9,71* sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:

Förbrukning (blandad körning):
0,73 l/mil
* Fabriksuppgift, rättvisande accelerationsmätningar har ej kunnat utföras på grund av väderförhållandena.

Honda Civic 1,6 i LS

Rymlig och spartansk (5:e plats)

Rymlig, modern, lättkörd – onekligen är nya Civic en modell som pekar framåt. Men kvalitetskänslan är för låg och komforten för dålig i förhållande till prislappen. Tips: Prova Civic 1,4 för 139 900 kronor om du gillar storleken.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 429, bredd 170, höjd 150. Tjänstevikt 1229, maxlast 401, släpvikt 1200. Max taklast 75. Tank 55 liter.

Motor
R4, 1 590 cm3, 1 överliggande kamaxel,
4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning /slag 75,0/90,0. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 4300 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 31,7 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak delad axel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65-15.

Testbetyg

Köregenskaper
Civic har rapp elektrohydraulisk styrning och ger ett japanskt ”lättkört” intryck. I vissa situationer kan Civic uppfattas som ”nervös” på vägen. Stor vändradie. Fjädringen är hårdare och mer småstötig än övriga i testet. I undanmanöverprov går Civic säkert och tar styrning snabbt, vilket övergår till en sladd med bakvagnen när gränsen passeras.

Motor/växellåda
1,6-litersmotorn går jämnt och vibrationsfritt. Avgasreningen tillhör de bästa vi har mätt, miljöindex stannar på 65 – i minibilklass! Imponerande med tanke på Civics storlek och effekt. Växellådan är bland de bästa.

Fartresurser
Vi mätte 0-100 km/h på 10,6 sekunder vilket både torde vara fullt tillräckligt och ett normalt resultat för klassen. Toppfarten på nästan 190 km/h lär ytterst få komma i närheten av.

Komfort/kvalitet
Stora utrymmen är komforthöjande i sig. Men det är ingen ursäkt för att glömma bort sittkomforten. Stolarna fram får godkänt av normallånga personer. Men skjutmånen är så kort att personer på 190 centimeter och mer har svårt att få plats med benen. Baksätet är ännu sämre. Dynan är flack och stum. Kvalitetskänslan är låg, materialen i dörrsidor och instrumentpanel verkar inte tåla slitage utan att repas. Och ljudisoleringen, ja, var är den? En medlem i testlaget stannade bilen för att han trodde att en dörr var öppen. Men det var vägljud som läckte in i kupén. I grunden har vi ett högt förtroende för att bilen tekniskt sett håller en hög kvalitet. Honda Civic och Accord var en hårsmån från att ta topplatserna i Motormännens nybilsägarenkät, men svarsantalet var för lågt för att resultatet skulle vara statistiskt säkerställt.

Ekonomi/utrustning
Civic 1,6i LS är en dyr bil i lilla mellanklassen vilket betyder att värdeminskningen också blir hög, framför allt för första ägaren. Vi tror dock att en så utpräglat rymlig bil kommer att ha en viss attraktion på begagnatmarknaden. Vagnskadegaranti saknas vilket gör att kostnadskalkylen för de tre första åren placerar Civic i skamvrån. Dyrast per mil i testet. Men om vi anlägger en längre tidshorisont ligger Civic på ungefär samma nivå som övriga bilar.

Säkerhet
Fyra stjärnor – Förr var Civic ökända i krocksammanhang, men nya modellen får toppbetyg: fyra stjärnor i Euro-NCAP.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
65 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41,5 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil

Toyota Corolla 1,6

Kompakt karaktär (3:e plats)

Sedan länge valet för ”Rickard Rättrådig”. Problemfri, fylld av plånboksargument. När den nya modellserien dessutom höjer budet med nästan-europeisk finish kan vi konstatera att Corolla är ett bra val. Samtidigt utmanar inte Corolla nydanare som Peugeot 307 utan vänder sig även i fortsättningen till den del av marknaden som klarar sig utan de riktigt stora utrymmena.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 418, bredd 171, höjd 147,5. Tjänstevikt 1 295, maxlast 360, släpvikt 1 000. Max taklast 75. Tank 55 liter.

Motor
R4, 1 598 cm3, 2 överliggande kamaxlar,
4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79,0/81,5. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 32 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak torsionsbakaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65-15.

Testbetyg

Köregenskaper
Nya Corolla har begåvats med en helt omgjord bakvagn. Liksom hos många av konkurrenterna sitter här nu en halvstel torsionsaxel. Den ger lika god komfort som förut men har avsevärt förbättrat vägegenskaperna vid snabba undanmanövrar. Styrningen tar kommandot direkt och bilen följer lydigt efter i situationer där förra Corollan skulle ha försvunnit ut i skogen.

Motor/kraftöverföring
Motorn är livlig, vibrationsfri och varvvillig. Växelföringen är hakig och tvåan på testbilen skrapade ibland. Men totalt sett är Corolla japanskt lättkörd. Bullrig vid gaspådrag, mycket beroende på att grenröret sitter på kupésidan om motorn.

Fartresurser
110 hästkrafter i en bil som väger 1 295 kg räcker till en toppfart på 190 km/h.

Komfort/kvalitet
Toyotas byggkvalitet är legendarisk. Man har också bevisat att prylarna sitter där de ska oavsett om bilarna byggs i Japan, USA eller – som fallet är för Corolla – i England. Själva känslan i inredningsmaterialen har ryckts upp men är ännu inte i klass med de bästa. Komforten får godkänt, men inte mycket mer. Utrymmena är, trots stort axelavstånd, inte fantastiska. Ratten är inte justerbar i längsled vilket kan ge svårigheter att hitta den perfekta körställningen. Framstolarna imponerar inte.

Ekonomi/utrustning
Toyota Corolla 1,6 får du för 146 400 kronor, med luftkonditionering kostar den 151 300 kronor. Utrustningen är omfattande inte minst på säkerhetssidan. På vissa områden har det dock snålats. Stolsvärmen är en märklig konstruktion där passagerarstolen bara kan slås på om förarstolen också är på. Andrahandsvärdet har tidigare varit högt för Toyota Corolla. En ny modell som är påtagligt rymligare än föregångaren torde ha ännu högre attraktionskraft på andrahandsmarknaden. Långa garantier och få reparationer talar också för Corolla-ekonomin. I fatet ligger dyra reservdelar och höga servicekostnader (Corolla är den enda bland de jämförda bilarna som servas med 1 500-milsintervaller). Vagnskadegaranti med hög självrisk, 5 000 kronor!

Säkerhet
Tre stjärnor – Ingen statistik eller test finns som bekräftar säkerheten. Passgerarkrockkudden kan kopplas ur av verkstad.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
89 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,2* sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:

Förbrukning (blandad körning):
0,74 l/mil

* Fabriksuppgift, rättvisande accelerationsmätningar har ej kunnat utföras på grund av väderförhållandena.


Ford Focus 1,6 Trend

Kurvornas konung (2:a plats)

Behöver vi säga att Focus är en favorit bland förarna? Ingen bil i klassen slår för närvarande Focus när det gäller körglädje. Lägg till utrymmen, ekonomi och komfort och du har en kombination som håller konkurrenterna stången trots att Focus nu har fyra år på nacken. Nyligen genomgick modellen en mindre uppdatering men det var inte mycket som behövde ändras. Det mesta med Focus var rätt från början.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 417, bredd 170, höjd 143. Tjänstevikt 1 216, maxlast 374, släpvikt 1 200. Max taklast 75. Tank 55 liter.

Motor
R4, 1 596 cm3, 2 överliggande kamaxlar,
4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning /slag 76,0/84,4. Max effekt 101 hk (74 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 143 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 36,2 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak flerlänksaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/60-15.

Testbetyg

Köregenskaper
Absolut toppklass. Focus har en direkt och knivskarp styrning. Chassit i Trend-versionen är fast, och bilen tål även hård kurvtagning utan tendens till understyrning. ”Som om den vore limmad vid vägen” skrev Dag Hogsten i ett test.

Motor/växellåda
Motorn är inte Focus’ starkaste kort. 101 hästkrafter räcker förvisso till och den drar jämnt över hela registret. Men avgasreningen fungerar mycket dåligt vid maximal belastning och bilen får urdåliga 146 i miljöindex. Trots avgasreningens dåliga funktion är bränsleförbrukningen relativt låg. Det brukar annars hänga ihop. Växelföringen är suverän med en tydlig mekanisk känsla.
Fartresurser
184 km/h är toppfarten. Vi har mätt 0-100 km/h på 12,4 sekunder, en relativt långsam acceleration.

Komfort/kvalitet
Ford har inte haft det bästa ryktet för byggkvalitet men det beror förmodligen mer på gamla synder än på dagens modeller. Tyska bilprovningen redovisade nyligen en undersökning där Focus var den mest felfria bilen. För övrigt den första tyskbyggda bil som vunnit sedan 1992. Komforten i Focus är bra, allra bäst i den i den något mjukfjädrade Ambiente-versionen. Med det inte sagt att Trend är obekvämt stötig, det hela är ganska anständigt. Stolarna är relativt plana och fast stoppade. De goda utrymmena bidrar till komforten. ”Känns som en stor bil” skrev en medlem i testlaget. Femte växeln har karaktären av överväxel, men motorn kunde ha varit ännu tystare.

Ekonomi/utrustning
Milkostnaden lär enligt våra uträkningar bli normala. Relativt låga servicekostnader (2 000-milaintervall) hjälper till, men ganska högt inköpspris drar upp värdeminskningen. Glöm förresten inte att pruta, Ford-handlare brukar ha fina rabatterbjudanden. Vagnskadegarantin håller nere försäkringskostnaden. Utrustningsnivån är normalgod. Trend-föraren kan njuta av en riktigt skön läderratt. Stråkastarrengörare, elhissar fram, elbackspeglar ingår också. Luftkonditionering finns i Trend-versionen.

Säkerhet
Fyra stjärnor – Utmärkt betyg i Euro-NCAP. Normal utrustningsnivå. Bilen kan beställas utan passagerarkrockkudde.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
146 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
7 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
12,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil

Peugeot 307 1,6 XT

Familjens favorit (1:a plats)

Det är svårt att hitta svaga punkter på Peugeot 307. Undanmanöverprovet var ett få tillfällen vi fick se bilen rodna. Bilens starka kort: ekonomi, komfort och utrymmen har en större betydelse flertalet köpare.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 420, bredd 175, höjd 151. Tjänstevikt 1 310, maxlast 383, släpvikt 1 200. Max taklast 75. Tank 60 liter.

Motor
R4, 1 587 cm3, 1 överliggande kamaxel,
4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning /slag 78,5/82,0. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 32,22 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,65 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak torsionsbakaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65-15.

Testbetyg

Köregenskaper
307 är spårsäker och trygg på vägen. Så känns det i alla fall i nio situationer av tio. Men älgtestet avslöjar Peugeot som en dubbelnatur. Vid full last når man gränsen för bilen vid 65 km/h i konbanan. När det släpper sker det plötsligt med ett brett bakvagnskast. Ett annat problem är bilens sidvindskänslighet som kan bli obehaglig i motorvägsfart. Den stora rutan ger för övrigt en bildskärmskänsla som tar tid att vänja sig vid. Bilen är relativt svår att fickparkera innan man har lärt sig storleken.

Motor/växellåda
Motorn är pigg, samma maskin som i Citroën. Växelföringen är varken bra eller dålig

Fartresurser
Peugeot känns långsammare än Ciroën Xsara med samma motor och mycket kan bero på överbyggnaden. Vi klockade 0-100 km/h på raska 10,7 sekunder. Toppfarten är 190 km/h.

Komfort/kvalitet
Komforten har alltid varit ett adelsmärke för Peugeot och 307 är inget undantag. Stolarna är stora och breda med höga ryggar. På långresa är det skönt att fälla ned armstöden. ”Bästa stolarna”, tyckte testlaget. Bidragande till komforten är också den tysta kupén. Först i motorvägsfarter börjar vindljudet göra sig gällande. Även baksätet är bekvämt nog för vuxna och håller många mil innan kroppen tröttnar. Kvalitetskänslan är hög och matchar den i Volkswagen Golf. Om bilen håller ihop? Ja, förmodligen lika bra som en Volkswagen.

Ekonomi/utrustning
Peugeot är den bil som i vår jämförelse har den lägsta milkostnaden. Orsakerna är flera: Dels har 307 ett lågt pris, dels tror vi att en modernt konstruerad bil kommer att hålla värdet bra. Rymliga familjebilar har alltid ett stort intresse på begagnatmarknaden. Vi konstaterar också att Peugeot har de lägsta servicekostnaderna med 3 000 mil långa intervaller. Även reservdelspriserna håller en låg nivå. Till sist tillhör Peugeot de märken som fortfarande har vagnskadagaranti. Ett plus jämfört med Citroën och Honda i denna jämförelse. Utrustningen håller hög nivå. Med tanke på de stora rutorna rekommenderas luftkonditionering för 6 900 kronor (inklusive cd-spelare).

Säkerhet
Fyra stjärnor – Bra resultat i Euro-NCAP. Plus för att passagerarkrockkudden är avstängningsbar. Pisksnärtsskydd i stolarna.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
94 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,7 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,7
Förbrukning (blandad körning):
0,76 l/mi

Volkswagen Golf 1,6

Delikatess med kort datum (6:e plats)

Vi har sagt det förr och det tål att sägas igen: Volkswagen Golf är en bil som man lätt känner sig hemma i, en bil som det är tyst och skönt att färdas i. Men 160800 kronor är inte prisvärt. Det finns billigare modeller i Golf-serien, men då tvingas vi kliva ner till den 75 hk starka 1,4-litersmodellen. Pris 152500 kronor för femdörrarsmodellen. En märklig prissättning gör att det nu går att komma undan billigare. I stället för att betala 4000 kronor för tillvalet fem dörrar kan man välja Golf i Wolfline-utförande. Priset är 2900 kronor. Vad är då Wolfline? Jo, det är fem dörrar och metalliclack! En ny Golf är för övrigt på gång, troligen redan nästa år. En högbyggd.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 415, bredd 174, höjd 144. Tjänstevikt 1250, maxlast 460, släpvikt 1200. Max taklast 75. Tank 55 liter.

Motor
R4, 1 595 cm3, 1 överliggande kamaxel,
4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning /slag 76,5/86,9. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 32,17 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak torsionsbakaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65-15.

Testbetyg

Köregenskaper
Golf har trygga vägegenskaper. Den känns framtung och understyr gärna. Ingenting som glädjer den som gillar att köra bil. Undanmanöverprov klarar Golf relativt bra. Fjädringen är relativt mjuk, vilket ger Golf hög åkkomfort även på sämre vägar.

Motor/växellåda
Volkswagens 1,6-litersmotor ger ifrån sig ett tydligt morrande vid gaspådrag. Men det händer inte särskilt mycket. ”Känns gammal och seg” skrev en i testlaget. Motorn är alltså inget som motiverar bilens höga pris. Avgasreningen är dock relativt bra, miljöindex landar på 84. Växelföringen trivdes alla med.

Fartresurser
105 hk ger för klassen normala fartresurser. 0-100 km/h går på 11,3 sekunder, omkörning kräver ofta nedväxling.

Komfort/kvalitet
Visst är det skönt att sätta sig ner i en Golf. Stolarna är rejäla och går att ställa in i höjdled. Tippning i framkant eller bakkant saknas dock. Men om komforten är hög i framstolarna gäller motsatsen i baksätet. Här är det för trångt för benen för att långresan ska kännas bekväm. Takhöjden bättre än i Xsara.

Ekonomi/utrustning
Volkswagen Golf är en bil som väljs delvis av ekonomiska skäl. Bra andrahandsmarknad, välkänt varumärke med etablerade återförsäljare. Men prislappen är saftig liksom värdeminskningen räknat i kronor. Service krävs bara var 3000:e mil men varje service kostar skjortan. Totalt är milkostnaden medelhög för klassen. Och tyvärr får köparen inte mycket utrustning att glädjas över. Luftkonditionering finns men fönsterhissar saknas liksom fjärrstyrt centrallås. Självklart kan man invända att en bra bil inte skapas av en lång utrustningslista – då hade Daewoo stått på pallplats – men visst vore en lägre prislapp motiverad.

Säkerhet
Fyra stjärnor – Normal säkerhetsutrustning och krockgardin finns som tillval. Bra resultat i krocktest.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
84 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
11,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41
Förbrukning (blandad körning):
0,76 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer