Fiat Chrysler Automobiles har kommit på en lysande idé för att slippa minska utsläppen från sina bilar men ändå nå ned till EU:s krav på biltillverkarna. De köper helt enkelt utsläppsrätter från Tesla för flera miljarder kronor.

EU inför från och med 2021 mycket tuffa utsläppskrav från bilar. Då ska snittutsläppen från en tillverkare ligga på maximalt 95 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att utsläppen från alla sålda bilar av ett specifikt märke måste ligga under 95 gram i snitt. Annars väntar skyhöga böter.

Alla biltillverkare räknar nu på hur de på bästa sätt ska nå ner till 95 gram och hur mixen av de bilar som säljs från och med 2021 ska vara. Det är bland annat därför som det just nu är svårt att köpa elbilar och laddhybrider. Tillverkarna måste helt enkelt sälja ut bensin- och dieselmotorer.
Snittreglerna har också tvingat allt fler att återigen konvertera sina förbränningsmotorer för biogas, etanol och andra förnybara drivmedel. Senaste exemplet är Ford som ska börja sälja E85-bilar i Sverige igen.

Fiat Chrysler Automobiles, FCA, säljer många småbilar inom ramen för märket Fiat men också en hel del större suvar från Jeep och Chrysler. FCA-koncernen ligger också efter flera konkurrenter vad gäller elektrifiering av bilparken. Därmed blir det svårt att komma ner till 95 gram.

Lösningen blir att köpa Teslas utsläppskvot. Elbilstillverkaren Tesla säljer allt bättre i Europa och har nu en volym av bilar som kan betyda mycket i en snittuträkning.

FCA-koncernen har på motsvarande sätt tidigare köpt utsläppskvoter i USA från Tesla, Toyota och Honda. Varken Tesla eller FCA vill kommentera uppgifterna som avslöjats av branschtidningen Automotive News och inte heller hur stor summa ett köp av en utsläppskvot rör sig om.

Fiat Chrysler Automobiles-koncernen har följande märken i sin portfölj: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep och Ram.

LÄS MER: Volvo en av få biltillverkare som spås klara hårdare utsläppskrav

Visa kommentarer