En av PSA-gruppens huvudägare, familjen Peugeot, uttryckte en önskan om ett samgående med eller ett förvärv av FCA. Chefer inom FCA-koncernen är dock inte förtjusta i tanken.

Groupe PSA, som nyligen köpt Opel och Vauxhall från General Motors, ser sig om efter nya samarbeten eller kanske till och med förvärv. En av koncernens huvudägare, Peugeot-familjen, sa i förra veckan att FCA, Fiat Chrysler-koncernen, vore något att sätta tänderna i, antingen genom ett förvärv eller genom ett samgående av något slag.

Men enligt Wall Street Journal, som har varit i kontakt med chefer inom FCA, är den italiensk-amerikanska fordonskoncernen inte intresserade. Samtal verkar ha förts eftersom det nu, från FCA-håll, sägs att de två koncernerna inte längre pratar med varandra.

FCA-cheferna ogillar PSA-förslaget eftersom det skulle innebära en ökad exponering på en redan mättad europeisk marknad, och FCA:s storägare, Agnelli-familjen, ska ha uttryckt ett ointresse för en transaktion finansierad med PSA-aktier.

Branschanalytiker anser tvärtemot FCA-cheferna att FCA och PSA tillsammans skulle vara meningsfullt på flera olika sätt, bland annat genom att de gemensamma fordonsvolymerna skulle nå nya höjder och synergieffekter samt kunna konkurrera med de tre giganterna Volkswagen, Toyota och Renault-Nissan-Mitsubishi på ett helt annat sätt än i dag. Dessutom ser de en fördel för Peugeot som har för avsikt att återkomma till den nordamerikanska marknaden under 2026. Tillsammans med PSA skulle det franska märket snabbt kunna få tillgång till ett väletablerat återförsäljarnät på kontinenten.

FCA:s vd Mike Manley uttryckte tidigare i år att koncernens han representerar inte är ovilliga att hitta ett samarbete av något slag, så länge det stärker FCA och dess produkter.

Visa kommentarer