Så sent som för fjorton dagar sedan skrev vi om att Fiat ska visa upp en 500 med fem dörrar. Nu har italienarna skickat ut de första bilderna och informationen om 500L och frågan är om sifferbeteckningen 500 inte är lite malplacerad.

Världspremiär för Fiat 500L är det på bilsalongen i Genève nästa månad. 500L är inget mindre än en femdörrarsversion av lilla retrobilen 500 som lanserades under pompa och ståt 2007.
Men redan i dag har Fiat skickat ut de två första bilderna på bilen tillsammans med lite information.

L:et i 500L står för Large, det engelska ordet för stor. Fiat brukar vanligtvis vara duktiga på att klämma in italienska namn och beteckningar på sina modeller så mer naturligt vore egentligen att döpa den till 500G med G som i Grande (italienska för stor). Men nu är det som det är.
Att den är stor råder ingen tvekan om. Jämfört med sitt tredörrarssyskon, vanliga 500, är den en jätte med hela 59 centimeter extra från front till akter. Med sina 414 centimeter är det drygt 15 centimeter längre än exempelvis Mini Clubman och Volkswagen Polo.
MPV-stuket är vid blotta åsynen tydligt på 500L. 166 centimeter från strumplästen upp till hjässan är exempelvis högre än både Citroën C3 Picasso (408 cm lång) och Opel Meriva (429 cm lång) som endast når upp till 162 centimeter.

Utseendemässigt får man säga att 500L skiljer sig ganska kraftigt från 500. Visst känns fronten – som ger lite Multipla-vibbar – igen trots större strålkastare men sedd från sidan är det nästan omöjligt att se 500-dragen. Känns nästan lite Skoda Fabia med några stänk Nissan Micra kryddat med en taklösning hämtad från Mini Countryman. Baktill känns 500L mer Alfa Romeo än ett syskon till 500.
Även om Fiat ännu inte bjuder på interiörbilder kan vi snegla genom sidorutan och se att instrumentbrädan är helt olik den vi finner i vanliga 500.
Med allt detta sagt kan vi nog dra slutsatsen att det är väldigt lite 500 kvar i 500L.

Europeisk marknadslansering blir det under sista kvartalet 2012. Till en början blir motoralternativen tre till antalet – två bensinare varav en är av TwinAir-typ samt en Multijet-turbodiesel.
Fiat 500L kommer att tillverkas i Fiats serbiska fabrik.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer