0-100 km/h på 3,0 sekunder och 0-200 km/h på 8,3 sekunder. Ferraris nya modell 488 GTB med turboladdad V8 är snabb, snabbare än föregångaren 458.

I år är det 40 år sedan Ferrari presenterade 308 GTB, en modell som många än i dag förknippar starkt med den stegrande hingsten från Maranello. Bilen som nu presenteras, 488 GTB, är något av en modern efterföljare till klassikern som Tom Selleck körde i teveserien Magnum (han körde dock targamodellen 308 GTS). Efterföljare är den också till 458-serien som inom kort försvinner.

Ferrari berättar att de har tagit all sin kunskap och expertis från racerbanorna till hjälp när de konstruerat 488 GTB. Från F1-bilarna till långlopps-458:orna som bland annat vunnit Le Mans 24-timmars. Mycket kunskap har också hämtats från utvecklingen av de upphaussade XX-bilarna.
Resultatet ska enligt italienarna vara en bil som bjuder på banprestanda som även icke-professionella förare kan njuta av vid vardagskörning. Nu får vi hoppas att de som köper 488 GTB inte leker Fittipaldi när de kör mellan hemmet och ICA-affären.

Kraftkällan i 488 GTB är, som sig bör, placerad mellan hjulaxlarna, bakom kupéutrymmet. Motorn är på 3,9 liter och försedd med turbo, med andra ord samma konfiguration som i California T. Men medan plåtcabrioleten endast kan uppvisa 560 hästkrafter och 755 newtonmeter kan 488 GTB triumfera med hela 670 hästkrafter vid 8 000 r/min och 760 newtonmeter vid 3 000 r/min. Det är 100 hästkrafter och 220 newtonmeter mer än vad V8:an utan överladdning i 458 Italia/Spider pressade ur sig (458 Speciale hade förvisso 605 hästkrafter).
Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som sägs vara hypersnabb i reaktionen. När hästarna nått denna förs de vidare till bakhjulen som sätter rejäl fart på bilen. 0-100 km/h går på 3,0 sekunder vilket gör 488 GTB till Ferraris näst snabbaste gatlegala modell. Flaggskeppet LaFerrari är snabbare då den gör samma sprint på under tre sekunder (exakt siffra har fortfarande inte meddelats av Ferrari). 0-200 km/h går på 8,3 sekunder. LaFerraris V12-motor och två elmotorer fixar 0-200 km/h på 7,0 sekunder. Toppfarten för 488 GTB uppger Ferrari till över 330 km/h.
Ferraris egen bana i hemstaden Maranello, Fiorano, avverkas på 1 minut och 23 sekunder. Det är tre sekunder långsammare än LaFerrari, men samma tid som F12 Berlinetta.

Ferrari 488 GTB

Ferrari har jobbat mycket mer 488:ans former, främst ur ett aerodynamiskt perspektiv. Luftmotståndet ska vara betydligt lägre samtidigt som marktrycket har förbättrats med 50 procent jämfört med 458 Italia. Flera speciallösningar har fått plats på bilen för att optimera luftens väg runt och under karossen, exempelvis den dubbla frontspoilern som syns tydligast från sidan.
De två vertikala ribborna i fronten är till för att leda luftströmmarna ned under det flata underredet som baktill mynnar ut i en stor diffusor med extra kraftig rampvinkel. Utformningen av diffusorn ledde till en helt ny positionering av de två grova ändrören, jämfört med 458:ans tre centralt placerade motsvarigheter.
Luftintagen på de breda, svepande bakskärmarna är helt nya jämfört med hur det såg ut på 458:an och för tankarna tillbaka till 308 GTB. Dessa är indelade i två sektioner med en splitter för att bland annat leda luft till motorrummet.

488 GTB har en hel rad olika elektroniska system som ska hjälpa till att göra bilen snabbare bland annat ut ur kurvor. Ferraris Slide Slip Control-system är av senaste generation – SSC2 – och interagerar tillsammans med de adaptiva stötdämparna. Bilen har dessutom F1-Trac (Ferraris namn på antisladdsystem sedan 599 GTB Fiorano) och E-Diff, det vill säga en elektroniskt styrd differentialbroms.

Ferrari 488 GTB har världspremiär på bilsalongen i Genève som öppnar 5 mars, alltså om en dryg månad.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer