Ferrari F12berlinetta officiell – snabbaste hingsten någonsin

Sådär ja, då kan vi lägga spekulationerna åt sidan. Här har du Ferrari F12berlinetta, 599-efterträdaren. Med 740 hk, 690 Nm, 0-100 på 3,1 sekunder och över 340 km/h i toppfart är den Ferraris snabbaste standardmodell någonsin.

Många har sett fram emot den här skottdagen, 29 februari 2012. Inte för att året har fått en extra arbetsdag utan för att det i dag är dagen då Ferrari presenterar sitt nya flaggskepp, nämligen F12berlinetta. Modellen med det något märkliga namnet, rent skrivmässigt, ersätter 599 GTB Fiorano som har fått leva under sex år.

Som du ser var förhandsuppgifterna så här i efterhand inte ens vatten värda. Alla uppgifter pekade på att den nya modellen skulle gå under namnet F620 GT, men tji fick vi. Ferrari har varit duktiga på att hemlighålla modellbeteckningen, dock inte lika duktiga på att hålla hårt i hur bilen ser ut.

Vad är då Ferrari F12berlinetta? Ferrari presenterar den som sin snabbaste modell någonsin. Det är en sanning med modifikation, men snabbaste standardmodell någonsin får anses vara närmare sanningen. Om vi ska snacka om snabba Ferrari-bilar tar vi FXX och FXX Evoluzione som exempel. 800 respektive 860 hästkrafter gjorde dessa båda snabbare med 0-100-tider under tre sekunder. Dock var dessa båda inte legala för gatan.
Riktigt så stark och snabb är inte F12berlinetta. Men den har ändå makalösa 740 hästkrafter, alltså 80 hästkrafter mer än i exempelvis pojkdrömbilen Enzo. Effekten plockas ur en 6,3-liters V12-motor med 65 grader mellan cylinderbankarna och vi kan inte annat än tro att det är samma grundmotor som sitter i FF som presenterades för ett år sedan.
Maxeffekten levereras vid 8 500 r/min och maxvridet om 690 newtonmeter finns vid 6 000 r/min. 80 procent av maxvridet nås redan vid 2 500 r/min.

När man trycker gaspedalen mot mattan skjuter den F1-inspirerade dubbelkopplingslådan med extra tajt utväxling i växlarna med en rasande fart. Kraften fortsätter bak till de båda bakhjulen som låter F12berlinetta sticka iväg till 100 km/h på 3,1 sekunder och till 200 km/h på ytterligare 5,4 sekunder, alltså totalt 8,5 sekunder. 0-100 km/h på 3,1 sekunder är nästan 0,2 sekunder snabbare än Enzo, men är samtidigt 0,2 sekunder långsammare än FXX och hela 0,6 sekunder långsammare än FXX Evoluzione.
Toppfarten för F12berlinetta anger Ferrari till över 340 km/h. Det är något långsammare än Enzo men betydligt långsammare än de två FXX-modellerna.
Förresten, vi kanske ska göra en mer rättvis jämförelse. Vi jämför i stället med företrädaren 599 GTB Fiorano som gör 0-100 km/h på ”långsamma” 3,7 sekunder och hade ”endast” en toppfart på drygt 330 km/h.
Men allt är handlar inte enbart om prestanda. Ferrari nämner också att F12berlinetta är 30 procent snålare och renare än sin företrädare. Koldioxidutsläppet är på 350 gram per kilometer, en siffra supersportbilstillverkarna bara kunde drömma om för några år sedan. Med den siffran säger man sig ligga i topp bland just supersportbilarna.

Ferrari F12berlinetta är standardutrustad med E-Diff, märkets elektroniska diffbroms, F1-trac, ESP Premium och högpresterande ABS-system. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska för att inte mattas ut vid hårdkörning och stötdämparna är elektromagnetiska.

Ferraris nya flaggskepp mäter 4,62 meter på längden och är med det några centimeter kortare än 599 GTB Fiorano. Den är också något smalare med totalt 1,94 meter på bredden. På höjden skiljer den sig en hel del från företrädaren. 1,27 meter från asfalt till tak är drygt sex centimeter lägre än 599 GTB Fiorano. Viktfördelningen fram/bak på denna transaxelbyggda bil med motorn strax bakom framaxeln är 46 procent fram och 54 procent bak. Det innebär att F12berlinetta är något mer baktung än 599 GTB Fiorano som har en viktfördelning på 47/53.
F12berlinetta har en torrvikt på 1 525 kilo, 70 kilo mindre än 599 GTB Fiorano. Det betyder att varje hästkraft har 2,1 kilo bil att bära på.

Ferrari F12berlinetta har sin världspremiär inför en hugad publik på Genèvesalongen nästa vecka, närmare bestämt 6 mars.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer