Nu har de första bilderna och informationen om Ferraris arvtagare till 488 GTB släppts. F8 Tributo blickar bakåt och framåt – täcks av i Genéve.

Ferrari 488 GTB må kännas som en ny modell men den kom faktiskt 2015 (läs vår provkörning av bilen här) och nu är det dags för F8 Tributo att ta över. En bil som är 40 kg lättare och 50 hästkrafter starkare än föregångaren men som i ärligheten namn mer känns som en evolution än en revolution.

F8 Tributo är snabbare än 488 GTB. Siffrorna lyder 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h 7,8 sekunder och topphastigheten är 340 km/h. Det är en förbättring med 0,1, och 0,5 sekunder samt 20 km/h.

Ferrari F8 Tributo

Foto: Ferrari

Under huven hittar vi samma V8:a som hos 488 GTB. En motor som bland annat vi på Teknikens Värld har röstat fram till Årets Motor – tre år i följd. Här är den dock förfinad och ger 720 hästkrafter mot tidigare 670. Det maximala vridmomentet har höjts från 760 till 770 newtonmeter. Det är Ferraris starkaste V8 någonsin (specialbyggen ej medräknade) och har ett effektuttag på närmare 185 hästkrafter per liter. Det är samma siffror som för 488 Pista, en bil som vi körde redan som förseriebil.

Även designmässigt lånar F8 Tributo från 488 Pista – nog påminner frontpartierna om varandra även om designen på den nya bilen är mer återhållsam. Luftkanalen som leder från stötfångarens nederkant upp till huven, en så kallad S-duct, ökar bilens marktryck (downforce, om du så vill) med 15 procent.

Ferrari F8 Tributo

Foto: Ferrari

Totalt har bilen tio procent bättre aerodynamiska egenskaper än 488 GTB, vilket även kan tillskrivas bakdelen som omfattar designelement som blickar bakåt i Ferraris i år 80 åriga historia. Räfflorna i bakrutan är inspirerade av 1980-talsikonen F40 (börjar bli tjatigt men vi har även kört den bilen) och greppet med dubbla runda baklampor är ett signum från förr och ska föra tankarna till 308 GTB från 1975.

Invändigt hittar vi en mindre ratt än tidigare och inredningen i stort både skiljer sig och känns igen från föregångaren men är nydesignad. Noterbart är de runda fläktutblåsen som följer samma design som i GTC4Lusso. Gissa vad? Vi har kört den bilen också.

Ferrari F8 Tributo

Foto: Ferrari

Körprogrammet FDE+ kommer hos F8 Tributo i en ny version och centralt invändigt hittar vi en sjutums pekskärm – på passagerarsidan.

Ferrari F8 Tributo täcks av den 5 mars under Genèvesalongen.

Visa kommentarer