Den stegrande hästen söker sig till nya marker när nu Ferrari FF presenteras – den rymligaste sportvagnen från Maranello någonsin. Fyrhjulsdrift, fyrsitsig och 660 hästkrafter plockade ur en 6,3 liter stor V12-motor.

Fredagen 21 januari klockan 12.00 öppnade onlinevisningen av nya modellen FF på ferrari.com, öppen för vem som helst att titta på.

FF med sina för Ferrari minst sagt annorlunda former sägs inleda ett helt nytt begrepp när det kommer till sportbilar. Ferrari kallar även bilen för en avgörande brytning med det förflutna och ser FF som en ren revolution i stället för evolution. Utan att italienarna nämner något om det förmodar vi att FF är en den efterlängtade avlösaren till 612 Scaglietti. Kanske också en mer klockren arvtagare i form av en riktigt coupéversion dyker upp längre fram i tiden. Vem vet?

Ferrari FF är Maranellos mest kraftfulla och mångsidiga fyrsitsiga bil till dags datum och samtidigt biltillverkarens första fyrhjulsdrivna bil någonsin. Att man valt modellbeteckningen FF är ingen slump. De båda F:en står för Ferrari Four och syftar givetvis på de fyra sittplatserna och de fyra drivande hjulen.
Formmässigt är FF mer eller mindre exakt det man kallar Shooting Break, fast vi skulle nog hellre välja att kalla den för en rymlig coupé. Sedd från sidan har den flera likheter med BMW Z3 Coupé och – kanske ännu mer slående – Lotus Elite Type 75 från 1970-talet (se bild nedan). Ingen av dessa båda bilar kan benämnas succéer, men förmodligen har Ferrari FF bättre förutsättningar. Den stegrande hästen från Maranello är ju något som de hängivna inte blundar för – oavsett form.

FF är alltså Ferraris första fyrhjulsdrivna modell. Den är utrustad med ett egentillverkat fyrhjulsdriftssystem kallat 4RM och sägs vara 50 procent lättare än ett konventionellt fyrhjulsdriftssystem. Låg vikt underlättar fördelningen av vikten på bilen. FF har 53 procent av vikten bak och 47 procent fram.
Med hjälp av elektronisk vridmomentsfördelning når exakt rätt mängd kraft respektive hjul, vilket inte enbart underlättar framfärden på olika underlag utan också medför möjlighet till snabbare kurvtagningar. Stötdämparna är av dynamisk typ som blixtsnabbt kan ändra karaktär tack vare magnetiska partiklar som påverkar oljans viskositet. Ferrari kan därmed lova att FF är lika bekväm på långfärden som den är hård vid tuff körning. Deras elektromagnetiska stötdämpare benämns SCM3.
FF har också Brembos allra senaste kolfiberkeramiska bromsskivor som tål tuffa och ihållande påfrestningar utan att verkan mattas av.

Under huven ruvar en ny V12-motor på 6,3 liter där cylinderbankarna skiljs åt med en lutning av 65 grader. Den är direktinsprutad och ger 660 hästkrafter vid 8 000 r/min och 683 newtonmeter vid 6 000 r/min. Det ger ett vikt/effekt-förhållande på 2,7 kilo per hästkraft. Klassledande enligt Ferrari själva.
Motorn är kopplad till en F1-inspirerad dubbelkopplingslåda med sju växlar. Effekt, transmission och fyrhjulsdrift bidrar alla till att den 1 790 kilo tunga bilen (torrvikt) gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Mätarnålen slutar att röra på sig först när den pekar på 335 km/h.
Förbrukningen vid blandad körning landar på 1,54 liter per mil och koldioxidutsläppet på 360 gram per kilometer. Höga siffror vid en första anblick, men i sammanhanget är de låga, mycket tack vare Ferraris bränsle- och effektoptimeringssystem HELE (som introducerades med Ferrari California).

Ferrari FF är ingen liten bil. 4,91 meter mäter den på längden, 1,95 meter på bredden och 1,38 meter på höjden. Fyra personer ska enligt Ferrari själva enkelt rymmas i kupén tillsammans med 450 liter bagage bakom baksätesryggen. Fäller man sistnämnda ryms upp till 800 liter bagage. En siffra som ingen tidigare Ferrari ens kommer i närheten av.
Sex olika modellspecifika exteriörfärger och interiörklädslar, varav en i specialbehandlad anilinläder, finns att välja mellan.

Med hjälp av all ovanstående information kan vi enkelt räkna ut att Ferrari FF inte enbart förblir en konceptbil utan att den går i produktion. Ferrari nämner dock inte något om produktionsstart, leverans eller när order kan läggas. Kanske det kommer i samband med den riktiga världspremiären på Genèvesalongen 1 mars då vi även får ta del av mer fakta och fler bilder.

Trots avsaknaden av två dörrar kan vi utse Ferrari FF till direkt konkurrent till Aston Martin Rapide och Porsche Panamera. Ferrari ville dock göra det hela på sitt eget lilla sätt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer