Ferraris allra trognaste och rikaste kunder ska inte behöva nöja sig med LaFerrari, nu är den extrema banracern FXX K här. 1 050 hästkrafter stark och helt befriad från ljuddämpare!

Nu är den här – den efterlängtade banversionen av hybridsupersportbilen LaFerrari. Precis som tidigare specialversioner av Ferraris värstingmodeller, FXX, FXX Evoluzione och 599XX är den nya bilen uteslutande avsedd för bankörning. Namnet på specialversionen av LaFerrari är kort och gott FXX K.

FXX K premiärvisas på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi och det är troligtvis där de flesta kunderna finns. FXX K ska nämligen aldrig köras på allmän väg utan är mer att betrakta som en testbänk för ny teknik och det är bara särskilt utvalda kunder som får chansen att köra FXX K. Eftersom FXX K inte heller ska köras i vanliga tävlingar har Ferrari inte behövt ta hänsyn till något reglemente och FXX K är därför helt ohämmad.

FXX K har samma drivlina som LaFerrari men ger i stället för originalbilens 963 hästkrafter och 800 newtonmeter hela 1 050 hästar och 860 newtonmeter i maximalt vridmoment. Effektökningen har åstadkommits genom nya kamaxlar, modifierad ventilstyrning med mekaniska ventillyftare i stället för hydrauliska diton samt nykonstruerade insugsrör. Även avgassystemet är modifierat, på enklaste sätt – alla ljuddämpare har helt enkelt plockats bort.

Bokstaven K i modellbeteckningen står för KERS, vilket FXX K har. Med ett vred på ratten kan föraren styra bromskraftåtervinningen och boosten genom att välja mellan lägena Qualify, Long Run, Manual Boost och Fast Charge.

Som synes har Ferrari även gjort en del åt aerodynamiken. Framtill finns en ny spoiler men störst förändring syns baktill. Där sticker det upp två fenor som ska styra luftflödet mot mitten av bakänden där det finns en spoiler som sticker upp sex centimeter i sitt högsta läge. Den nya bakspoilerlösningen ska enligt Ferrari öka marktrycket med upp till 50 procent.

Ferrari har inte bekräftat hur många FXX K som ska byggas eller vad de kommer att kosta men ryktet säger 50 bilar och drygt 20 miljoner kronor.

I och med att Ferrari FXX K inte är avsedd för körning på allmän väg får den aldrig bekänna färg mot Koenigsegg som siktar på ny rekordtid runt Nürburgring.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ferrari FXX K officiell – över tusen hästar och inga ljuddämpare!
NÄSTA Koenigsegg ska krossa rekordtiden runt Nürburgring