Ferraris supersportbil LaFerrari har tappat taket och blivit LaFerrari Spider (Aperta). Här är första bilderna på modellen som, precis som coupéversionen, byggs i en begränsad upplaga.

Vad har V12-motor och elmotor som tillsammans ger kalufsen rejält med fartvind när 963 hästkrafter arbetar? Hade det varit i går hade du stått som ett frågetecken, i dag svarar du så klart; Ferrari LaFerrari Spider.
Ferrari har nämligen släppt de första bilderna och informationen om den taklösa versionen av märkets flaggskepp som kom för tre år sedan.

Ska vi vara ärliga så vet vi inte om Ferrari ger modellen namnet LaFerrari Spider. De kallar den i nuläget för taklösa LaFerrari och att modellnamnet ska offentliggöras i samband med ett speciellt evenemang under Parissalongen i höst. För tillfället väljer vi att kalla den för LaFerrari Spider, vilket inte är helt långsökt sett till märkets normala namngivningsstruktur, men kanske inte speciellt exotiskt (tillägg: LaFerrari Aperta är ett namn som har börjat figurera på nätet).
De skriver också att den ska säljas i en begränsad upplaga. Hur många är dock inte känt, vad som däremot är känt är att alla exemplar redan är sålda. Jobbigt läge om du började rota i plånboken nu precis…

Ferrari LaFerrari Spider

Spider-versionen av LaFerrari har, precis som coupéversionen, en V12-motor på 6,3 liter som ger 800 hästkrafter. Med assistans från en elmotor finns det totalt 963 hästkrafter och över 900 newtonmeter att hämta ur gaspedalen. Medan coupéversionen gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder kan vi misstänka att utan tak men med diverse förstärkningar så läggs det till en tiondel eller kanske två på den tiden. Aerodynamiken ska dock inte ha påverkas när taket föll av.

Om ett par månaders tid får vi reda på mer om kärran. Håll utkik på teknikensvarld.se!

Ferrari LaFerrari Spider

I filmen nedan får du se och höra LaFerrari Spider varva upp en aning utanför Ferrari-fabriken i italienska Maranello.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer