Ferrari har hittat ett hål i modellutbudet och presenterar Roma. Med ett baksäte av nödkaraktär kan Roma ses som en blandning av tvåsitsiga coupén F8 Tributo och familjebilen GTC4Lusso.

Enligt Ferrari ska Roma framkalla känslor från det njutbara livet som karaktäriserade Rom på 1950- och 1960-talen. La dolce vita, säger Ferrari. Vi ser dock vissa likheter mellan dåtidens Ferrari och Roma i formspråket med lång motorhuv, låg grill och utpräglade främre hjulhus.

Under den långa huven gömmer sig samma dubbelturboladdade V8 med familjenamnet F154 som vi hittar hos bland andra 488, California och GTC4Lusso T. I Ferrari Roma utvecklar V8:an, med en cylindervolym på 3 855 cm3, 620 hästkrafter och 760 newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder, 0-200 km/h på 9,3 sekunder och toppfarten anges till över 320 km/h.

Ferrari Roma

Yttermåtten mäter 465,6 centimeter på längden, 197,4 centimeter på bredden och 130,1 centimeter på höjden. Enda vikten som anges är torrvikt som lyder 1 472 kg. Sett till interiören är det säteskonfigurationen som sticker ut och liknar den i 14 centimeter kortare Porsche 911.

Ferrari Roma

När Porsche 911 kommer i Turbo-kostym lär den bli en av huvudkonkurrenterna till Ferrari Roma, dit kan även svensk konkurrens inräknas i form av Polestar 1. Aston Martin DB11 är inte bara ännu en av konkurrenterna. Roma är inte helt olik britten med den låga huven, grillen och det hårda vecket längs den runda bakdelen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer