Ferrari SF90 Stradale – Maranellos första laddhybrid

Inte mindre än tre elmotor har kopplats samman med Ferraris prisbelönta V8-motor i laddhybriden SF90 Stradale. Med 1 000 hästkrafter är nya modellen både starkare och snabbare än LaFerrari.

Ferrari har redan gått in på hybridspåret, med SF90 Stradale är det däremot första gången som den italienska sportbilstillverkaren ger sig in i laddhybridernas värld. Anledningen är först och främst de kommande avgas- och utsläppskrav som EU ställer på biltillverkarna med start nästa år och som träder i full kraft den 1 januari 2021. Trots att förbruknings- och utsläppssiffror är av stort intresse för många presenterar Ferrari inga sådana. Men det finns gott om andra intressanta siffror som lyfts fram…

Ferrari SF90 Stradale

Gatversionen av årets F1-bil från Ferrari, kan man säga lite skämtsamt. Årets F1-bil heter just SF90, denna gatbil heter SF90 Stradale, där Stradale är italienska för väg (gatversion).

Hjärtat i SF90 Stradale är Ferraris mångprisbelönta dubbelturbomatade V8 som sitter i exempelvis 488 GTB och 488 Pista, men i detta utförande har maskinen borrats upp från 3,9 till 4,0 liter. Flertalet detaljer i motorn har dessutom uppgraderats och med ny typ av insprutningsteknik plockar man ut 780 hästkrafter och 800 newtonmeter, mer än någonsin ur en åttacylindrig maskin från Maranello.

Ferrari SF90 Stradale

V8:an ackompanjeras av inte mindre än tre elmotorer. Den ena, en så kallad MGUK-enhet, är placerad baktill mellan V8:an och den nyutvecklade dubbelkopplingslådan med åtta växlar, och de båda andra förenade med den främre hjulaxeln. SF90 Stradale är med andra ord fyrhjulsdriven.

Ferrari SF90 Stradale

De tre elmotorerna, som förses med energi som lagras i ett litiumjonbatteri på 7,9 kWh, utvecklar totalt 220 hästkrafter och tillsammans med V8:an är effektuttaget jämna 1 000 hästkrafter. SF90 Stradale brädar därmed flaggskeppet LaFerrari, hybriden som har 989 hästkrafter.

Ferrari SF90 Stradale

Prestandan är det inget fel på. 0-100 km/h går på 2,5 sekunder och 0-200 km/h på 6,7 sekunder. Toppfarten uppges ligga på 340 km/h. Bilen går även att köra på enbart el. Det är möjligt i uppemot 2,5 mil men då är toppfarten begränsad till 135 km/h.
Runt Ferraris egen bana Fiorano tar det 79 sekunder för SF90 Stradale att köra ett varv. Det är 0,7 sekunder snabbare än vad LaFerrari klarar varvet på, och 2,5 sekunder snabbare än både Ferrari 488 Pista och 812 Superfast.

Visa kommentarer