Ferrari ska släppa ny modell varje år

Ferrari har meddelat sina planer för de närmaste fem åren. Ett av målen är att lansera en ny modell varje år, dock utan att göra märket till ett dussinmärke.

Fiat-koncernens boss Sergio Marchionne har presenterat vad han och övriga ledningen kommit fram till ska vara Ferraris framtid till och med 2018.

Ferrari ska erbjuda ett fullständig modellpalett av högpresterande prestandabilar för gatan med åtta och tolv cylindrar under huven. De är redan på god väg att nå sitt mål. För bara några år sedan hade de tre modeller i 458 Italia, 599 och California. I dag har de sju olika modeller: 458 Italia, 458 Spider, 458 Speciale, California T, F12berlinetta, FF och LaFerrari.

För att nå upp till en fullständig modellpalett ska Ferrari lansera en ny modell varje år och varje modell ska ha en livscykel på fyra år plus ytterligare fyra år som M-version. M:et står sannolikt för ”Modificata”, italienska för modifierad, något som prytt tidigare modeller genom åren. Bland annat sista modellversionen av Testarossa som hette F512 M och sista versionen av 456 som därmed hette 456 M.
Utvalda serier med specialversioner riktade mot speciella kundgrupper ska också lanseras under de kommande fem åren.

2013 sålde Ferrari 6 922 bilar världen över. En väldigt låg siffra men högre än så vill inte Sergio Marchionne gå. Han vill bevara Ferraris exklusivitet som bilmärke. 7 000 bilar årligen, däromkring ska tillverkningstakten ligga. Trots liten volym går det ekonomiskt mycket bra, vilket inte minst de anställa fick erfara för bara några veckor sedan.
Marchionne kan med hänsyn till den ökande skaran förmögna människor på tillväxtmarknader, exempelvis Kina, se en eventuell uppgång till 10 000 bilar om året.

Ferrari värderas i dag till mellan 30 och 49 miljarder kronor beroende på vem som värderar företaget. Medianvärderingen ligger på 39 miljarder kronor.

Sist men inte minst, vilket vi ser i presentationen nedan, slås det fast med stora bokstäver att Ferrari inte är till salu utan ska fortsatt vara Fiat-koncernens ögonsten.

Visa kommentarer