Ferrari ökar antalet återförsäljare för att möta efterfrågan i Kina som fortsätter att öka trots höga straffskatter. Än har Ferrari Kina dock en bit kvar till Ferraris huvudmarknad USA.

Ferrari tänker öka antalet återförsäljare i Kina från dagens tio till 15 butiker till slutet av nästa år, berättar Ferrari Kinas chef Edwin Fenech för Auto News. Den italienska biltillverkaren vill, liksom många andra västerländska bilföretag med dem, fortsätta att etablera sig på den ständigt växande kinesiska marknaden.

Förra året steg märkets försäljning med 66 procent till 777 bilar på den kinesiska marknaden som innefattar Kina, Taiwan och Hong Kong. Det gör Kina till Ferraris näst största marknad efter USA, där man lyckades hitta 1 957 köpare förra året. Även det är en uppgång med åtta procent. Totalt sålde Ferrari 7 195 bilar globalt under 2011.

Uppgången i Kina är dessutom extra anmärkningsvärd eftersom bilarna straffbeskattas med 130 procent när de tas in i landet. Skatterna som läggs på innebär att en bil som annars hade kostat två miljoner kronor får en ny prislapp på 4,6 miljoner kronor.

Det höga priset bidrar till att kineserna föredrar Ferraris V8-modeller, som 458 Italia och California som är Ferraris storsäljare i landet, framför de dyrare V12-modellerna F12 Berlinetta och fyrhjulsdrivna kombin FF.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer