Ferrari testar mystisk superbil på Nürburgring

En helt vanlig dag för våra spioner runt Nürburgring utvecklades till något helt annat när Ferrari dök upp.

I förmiddags stod våra spionfotografer runt Nürburgring där testverksamheten nu har kommit igång på allvar efter att Arjeplog-säsongen har avslutats. Några mellanklassare, kanske en spännande golfklassare och eventuellt en suv eller två var vad menyn hade att bjuda på – trodde fotograferna. Men så plötsligt hördes ett enormt motorljud, som från en annan värld. Det hördes långväga bort och till sist, med nyputsade gluggar på spionkamerorna, dök den upp och fångades på bild – en maskerad Ferrari FXX K Evo.

Ferrari FXX K Evo-mula

Foto: CarPix

Det märkliga är att FXX K Evo presenterades redan 2017 som en specialversion av FXX K, som i sin tur är en banversion av LaFerrari. När vi studerar bilderna noggrant kan vi inte se några direkta skillnader i jämförelse med ”vanliga” FXX K Evo.

Antingen rör det sig om en specialbeställning från en välbärgad kund, eller så är det en rullande testbänk av något slag, det vill säga där teknik till en helt annan bil testas i FXX K Evo-skal. Vem vet, kanske Ferrari är på väg att transformera FXX K Evo till en gatbil? Galnare saker har inträffat förr.

ferrari-170215 ccl fxx-k-evo

Så här ser Ferrari FXX K Evo ut med vingar, winglets och andra detaljer som ökar marktrycket med 23 procent jämfört med FXX K och med 75 procent jämfört med LaFerrari. Den har en V12-motor på 6,3 liter och två elmotorer som tillsammans skickar 1 050 hästkrafter till bakhjulen.

Men om FXX K Evo ska bli gatlegal måste Ferrari montera ljuddämpare. FXX K Evo, och mindre aerodynamiska FXX K, saknar ju helt och hållet ljuddämpare. Det är anledningen till att våra stationära spionfotografer hörde bilen under i princip hela Nürburgring-varvet som är över två mil långt.

Visa kommentarer